Unge dobbeltbooker på Facebook

Making Waves forklarer påstått nedgang.

Making Waves, et selskap som er spesialisert på digitale produkter og tjenester, forteller i sin blog at de har sett nærmere på påstanden publisert 15. juni i år om at færre bruker Facebook.

Tall fra Socialbakers bekrefter en 5 prosent nedgang i tallet på norske Facebook-brukere i alderen 18 til 34 år. Det kan følgelig stilles spørsmål om et kommende generasjonsskifte i bruken av den sosiale tjenesten.

Making Waves har en annen forklaring. De sammenlikner tallet på Facebook-brukere i de ulike aldersgruppene med SSBs oversikt over størrelsen på årskullene. I de yngre årskullene er det flere Facebook-brukere enn folk.

Nedgangen i antall kontoer betyr med andre ord ikke en nedgang i antall brukere. Den gjenspeiler er mer kompleks endring i hvordan brukere med to eller flere kontoer ter seg på Facebook.

I Norge totalt sett er det 2,5 millioner Facebook-brukere. I aldersgruppen 13 til 17 år er penetrasjonen over 100 prosent. Blant 18- til 34-åringer er penetrasjonen 95 prosent. I aldersgruppen 35 til 44 år er den 64 prosent, for så å falle til 27 prosent for dem fra 45 års alderen og oppover.

Analysen til Making Waves viser at i aldersgruppen 13–24 år rapporterer Facebook rundt 15 prosent flere norske brukere enn det antallet det er i disse årskullene i Norge.

Mange har med andre ord to eller flere kontoer på Facebook.

Forklaringen på dette er at foreldregenerasjonens inntreden på Facebook gjør det påkrevet å segmentere omgangskretsen i dette digitale mediet.

Det er ikke hensiktsmessig å gi de voksne innsyn i alt som pågår i vennekretsen. Det er tydeligvis enklere å ordne dette gjennom to eller flere kontoer, enn ved å bruke funksjonalitet innebygget i selve Facebook.

Et argument for dem som mener at Facebook er en antikvitet?

(Oppdatert med en presisering av Umoes eierandel i Making Waves.)

I den opprinnelige utgaven av denne artikkelen, ble Making Waves beskrevet som medlem av Umoe-familien. Dette utsagnet var upresist, og vi beklager. Det korrekte er at Umoe eier 25 prosent. Fordelingen av de øvrige aksjene går fram av denne oversikten fra Proff.no. Strategisjef David Baum beskriver Umoe som en passiv, finansiell eier, og Making Waves som «i all hovedsak et ansatteiet selskap med et frittstående brand.»

Til toppen