Netcom vil tilby Sony Ericsson C510 med Facebook direkte fra menyen.

Unge liker Facebook på mobilen

Netcom anbefaler å være bevisst hva det koster.

En undersøkelse gjort av Netcom blant et representativt utvalg på 1900 personer i juni, tyder på at minst 120 000 nordmenn vil ty til mobiltelefonen for å nå den sosiale tjenesten Facebook i sommer.

Netcom tror hver tiende norske Facebook-bruker oppdaterer status og sjekker profilen via mobilen. I aldersgruppen under 30 år er andelen én av fem.

Undersøkelsen avdekker samtidig at halvparten av Facebook-brukerne som ikke benytter seg av mobiltelefonen for å oppdatere seg, oppgir at de frykter høye kostnader.

– Dette er en bekymring vi må ta på alvor, men ofte handler det vel så mye om god informasjon som behov for lavere priser, sier kommunikasjonsrådgiver Ingrid Kristensen i Netcom.

Hun viser til at det er flere muligheter for å holde kostnadene nede. Avhengig av abonnement opererer Netcom med daglige makspriser på data fra ni til 20 kroner, og det er tre ulike abonnementer med mobilt bredbånd som tilleggstjeneste.

Netcom vil tilby Sony Ericsson C510 med Facebook direkte fra menyen.
Netcom vil tilby Sony Ericsson C510 med Facebook direkte fra menyen.

Post- og teletilsynet utvidet nylig tilbudet på telepriser.no med en kalkulator på mobilt bredbånd. Den viser at «galt» abonnement kan mer enn tidoble utgiftene.

Kristensen advarer at mobilt Internett fortsatt koster langt mer i utlandet enn hjemme i Norge.

En nyhet i sommer er at Netcom vil lansere en mobiltelefon der Facebook er integrert i menyen: Sony Ericsson C510.

    Les også:

Til toppen