RESULTATERFINANS

Unge: Mer klikk en e-kjøp

En internasjonal undersøkelse viser at unge nettbrukere gjerne leter etter nye klær på nettet. Men å få dem til å kjøpe tekstilene, se det er verre.

Sigvald Sveinbjørnsson
2. mars 2001 - 05:32

Over halvparten av alle nettsurfere i alderen 12 til 24 år bruker nettet til å samle informasjon om produkter som selges på nettet. Men bare 27 prosent går hele veien og kjøper noe online.

Det viser en undersøkelse som har blitt gjennomført i seksten land av analysehuset Ipsos-Reid, melder det svenske Internet World.

- Blant unge i Europa og Nord Amerika er "vindu-shopping" vanlig. Men spørsmålet er hvor langt det er til at man virkelig handler på nettet, sier Gus Schattenberg, som leder forskningsarbeidet i Ipsos-Reid.

Undersøkelsen viser at ungdom bruker nettet til helt andre ting enn å handle, som for eksempel e-post, MP3-musikk, chat og nettspill.

Bare en av seks spurte i undersøkelsen sier at de kommer til å kjøpe noe over nettet det kommende året. Årsaken, mener Ipsos-Reid, er at ungdommene heller vil ha varene direkte i butikk- enn å vente i lang tid på en pakke.

Dessuten, skriver Internet World, mangler de fleste i aldersgruppen 12 til 24 år kredittkort.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra