Over halvparten av alle nettsurfere i alderen 12 til 24 år bruker nettet til å samle informasjon om produkter som selges på nettet. Men bare 27 prosent går hele veien og kjøper noe online.
Det viser en undersøkelse som har blitt gjennomført i seksten land av analysehuset Ipsos-Reid, melder det svenske Internet World.
- Blant unge i Europa og Nord Amerika er "vindu-shopping" vanlig. Men spørsmålet er hvor langt det er til at man virkelig handler på nettet, sier Gus Schattenberg, som leder forskningsarbeidet i Ipsos-Reid.
Undersøkelsen viser at ungdom bruker nettet til helt andre ting enn å handle, som for eksempel e-post, MP3-musikk, chat og nettspill.
Bare en av seks spurte i undersøkelsen sier at de kommer til å kjøpe noe over nettet det kommende året. Årsaken, mener Ipsos-Reid, er at ungdommene heller vil ha varene direkte i butikk- enn å vente i lang tid på en pakke.
Dessuten, skriver Internet World, mangler de fleste i aldersgruppen 12 til 24 år kredittkort.