Pc-satsingen til Vizio kan tolkes som et eksperiment fra taiwanske OEM-ere som Foxconn og AmTRANS for å teste en ny forretningsmodell mot modne markeder.

Ungt billigmerke fra tv til pc

Delvis Foxconn-eide Vizio satser på rimelige Windows pc-er med stilig design.

Vizio, en amerikansk tv-leverandør som satser på stilig design og lave priser, har varslet at de vil bruke den samme formelen på pc-markedet. I USA byr Vizio den koreanske leverandøren Samsung på tøff konkurranse. Vizios intense fokus på pris bidro til at både Pioneer og Philips trakk seg ut av det amerikanske pc-markedet.

I atskilte intervjuer med både Wall Street Journal og Bloomberg forteller teknologidirektør i Vizio, Matt McRae, at de vil vise fem nye pc-er på forbrukerelektronikkmessen Consumer Electronics Show (CES) som starter i Las Vegas i morgen.

Det dreier seg om to stasjonære og tre bærbare, som vil komme i salg i mai eller juni.

Beskrivelsene som McRae gir av de nye pc-ene tyder på at Vizio satser på Apple-inspirert design i Windows-baserte pc-er til forbrukermarkedet, der merverdien skyldes en kombinasjon av lavpris og samspill med selskapets øvrige produkter, ikke bare tv-er men også et Android-basert nettbrett som koster ned mot det halve av en iPad.

Vizios nettbrett fikk pepper for klumsete design, og ser ut til å ville strekke seg langt for å unngå en tilsvarende merkelapp på sine pc-er. Konstruktørene skal ha brukt måneder på å finne fram til nye metoder å gjøre Vizios bærbare så slanke som mulig, slik at de skal gi et estetisk inntrykk på høyde med MacBook Air, og samtidig holde en «utrolig pris». McRae vil ikke gi nærmere detaljer om prisnivået, annet enn å understreke at man ikke akter å konkurrere mot dagens billigmodeller fra de etablerte leverandørene. Underforstått: En pc beregnet på underholdning må ha en viss minimumsytelse.

De tre bærbare er en rimelig variant med 15,6 tommers skjerm, og to ultratynne med henholdsvis 14 tommer og 15,6 tommers skjerm. McRae ville ikke bruke betegnelsen «ultrabook».

De to stasjonære vil få selve pc-en bygget inn i skjermen, på henholdsvis 24 tommer og 27 tommer.

Alle vil få forhåndsinstallert programvare for å levere lyd og bilde til Vizio-tv-er, og for å spille sammen med annet utstyr fra Vizio.

Vizio ble etablert i 2002 i Irvine i delstaten California. På eiersiden er to taiwanske tungvektere, Foxconn og AmTRAN Technology, som begge kan sikre Vizio tilgang til rimelige komponenter. Foxconn er en hovedleverandør av komponenter til Apple iPhone og iPad, og driver også anleggene der disse produktene ferdigstilles.

Vizio kan betraktes som et eksperiment fra de taiwanske OEM-ene for å teste nye forretningsmodeller i modne markeder som USA. Tv-satsingen har vært en kommersiell suksess hittil. Android-nettbrettet solgte, etter det McRae opplyser, mer enn ventet, uten å være noen braksuksess. En eventuell ny versjon basert på Android 4.0 kan tenkes, uten at det har vært nevnt fra Vizios side hittil.

Til toppen