Unngå snubletråder i sosiale medier

Staten lager egen veiledning for smart bruk av Facebook og Twitter.

Bedrifter og offentlig sektor har for lengst begynt å diskutere aktiv bruk av sosiale medier, som Twitter, Facebook, blogger og Youtube i dialog med kunder, brukere og resten av verden.

For mange er det fortsatt langt fra tanke til handling. En-til-mange-kommunikasjon i sosiale medier kan være uvant, og byr på problemstillinger det er lurt å vurdere - både for å unngå uheldige situasjoner og for å få mest igjen for satsingen.

Offentlige virksomheter som er usikre på hvordan de skal forholde seg til sosiale medier skal nå få hjelp.

En egen veiledning for området utarbeides av Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi). De har fått oppdraget fra fornyingsdepartementet. Etter planen blir veiledningen klar i første utkast i løpet av sommeren, og utgitt til høsten.

IT-direktoratet lanserte tirsdag en egen blogg som en del av arbeidet. Her ber de om innspill fra de som allerede bruker, er i tvil om de skal bruke, eller som har bestemt seg for å avstå fra å bruke sosiale medier.

- Jeg ser at forvaltningen kan være så mangt, og at sosiale medier kan brukes på mange vis. Men det er altså slik at én sak er felles for de fleste offentlige virksomheters forhold til sosiale meder: usikkerheten, skriver Difi-direktør Hans Christian Holte på bloggen.

Direktoratet sier til digi.no at de er opptatt av det statlige eller offentlige særpreget. Men også privat næringsliv vil kunne glede seg over arbeidet.

- Vi håper det blir tips og interessant innhold også for andre. Mange private aktører forholder seg som kjent til offentlig sektor.

Stengte Facebook for ansatte

Senest i dag kunne NRK melde at Halden kommune stenger ansattes tilgang til Facebook. Ifølge rådmannen ble tilgangen misbrukt.

Kommunenes egen organisasjon (KS) har selv oppfordret kommunene til å ta i bruk sosiale nettkanaler.

- Men det er viktig at hver kommune lager spilleregler for bruken av Facebook og andre slike medier, sier KS-direktør Sigrun Vågend til NRK.

Uavklart satsing

Seks av ti virksomheter har besluttet å satse i sosiale nettkanaler. Det gikk frem av en undersøkelse utført av Dataforeningen i samarbeid med Kommunikasjonsforeningen i fjor høst, ifølge Kampanje.

Samtidig viste kartleggingen at bare 15 prosent av virksomhetene har implementert en strategi for å ta i bruk sosiale medier.

    Les også:

Til toppen