Den amerikanske journalisten og skribenten Rodney Rothman, kjent som David Lettermanns tidligere tekstforfatter, hadde en genial idé for tidsskriftet The New Yorker. Han ville late som om han jobbet i et dotcom-konsulentselskap!
Han snek seg inn i et av New Yorks konsulentselskap og okkuperte en pult, satte kloa i en telefon og rigget seg til. Helt uten å være ansatt og helt uten at selskapets ledelse visste om det. I tre uker satt han, ifølge The Industry Standard, i sin kontorbås og snakket "liksom business"-vrøvl i telefonen og gjorde foruten det, nesten ingen ting.
Ingen på kontoret visste hva Rothman gjorde der.
Dette ble storoppslag i det kjente magasinet The New Yorker. Det var først da selskapet Rothman hadde "jobbet" for fant ut av spøken.
Det var nemlig Luminant Worldwide, et konsulent- og webdesignselskap, som hadde vært offeret for denne noe spesielle undercover-operasjonen. Dette kom frem da Rothman i sin artikkel refererte til en skjorte han hadde fått på kontoret, med teksten: "May the e-force be with you."
Selskapets toppsjef, Job Corey, sendte prompte ut en melding til ansatte og andre, hvor han avslørte at det meget mulig var Luminant som hadde blitt latterliggjort i artikkelen og gjennom "undercover-oppdraget" til Rothman.
Nå vurderer Luminant å gå til sak, fordi Rothman angivelig fikk aksess til kontorlokalene ved å lyve og føre sine "kolleger" bak lyset.
Men i samme melding oppfordret også Corey sine ansatte å hilse på "fremmede" som "plutselig" begynte å jobbe i nabokontoret.
- Introdusér deg selv overfor ukjente mennesker (det er jo en kjempegod anledning til å finne nye venner!). Og sørg for at ingen ukjente følger deg inn i kontorlokalene, var oppfordringen Corey hadde til sine ansatte.