Unnskyld men De trenger nye internettsider!

De av oss som har vært i internettbransjen en stund, og som har bidratt til at det norske internettuniverset ser ut som det gjør, må ut til kunder igjen og be pent om unnskyldning.

Vi må si det som det er: uansett hvor mye penger kundene la på bordet, uansett hvor strategisk velfundert deres e-handelssatsing var, så hadde vi én agenda, én ting vi trodde på - derfor tok vi kunden med på en reise som ofte endte midt mellom to stoler.

Se på grafen nedenfor. Den er hentet fra MMIs ebarometer for juni/august, og den viser at Internett spiller en viktig rolle i en kjøpsprosess, selv om folk etterpå går i butikken for å handle.


(Kilde: MMIs e-handelsbarometer, juli/august 2001)

Sagt enda tydeligere: først leter du etter feriemålet, bilen, huset, hytta og stereoanlegget på nettet. Deretter går du i butikken for å handle.

Hvis vi antar at det kommer til å forbli slik en stund fremover, har mange en temmelig stor jobb å gjøre. Våre forsøk på å skape e-handelsarenaer, skal nok fortsette, der hvor det finnes et realistisk grunnlag for å skape god butikk av dette. Men innenfor svært mange produkt- og tjenestekategorier, må vi lage nye siter. Vi må omskape halvhjertede forsøk på å få til e-handelsarenaer til helhjertede forsøk på å lage støttearenaer.

Kikk på grafen én gang til. Se på kategorien klær og sko f.eks. At den er såpass stor, sier meg at jentene kommer! 42 prosent av nettrafikken er nå jentetrafikk.

Jeg spurte rett ut i det åpne kontorlandskapet jeg sitter akkurat nå: "Anne! Har du noensinne lett etter klær og sko på nettet?" Jeg fikk et rungende ja tilbake. Deretter kom det en lang tirade om skuffelser.

Prøv selv! Prøv nå! Gå til Kvasir og søk etter sko, klær eller et merke. Jeg tør vedde på at norske internettsiter i svært liten grad bidrar til å skape trafikk og hurlumhei i butikkene. Tar jeg feil?

Til toppen