UPC Norge er ferdig med ryddejobb

Kabel/bredbåndsselskapet UPC Norge har ryddet opp etter oppkjøpene på 90-tallet og er tilbake på offensiven.

UPC ble Europas største kabel og bredbåndsselskap på slutten av 90-tallet gjennom en lang rekke oppkjøp, blant annet norske Janco.

    Les også:

Selskapet bygget opp gigantisk gjeld og arbeider fremdeles med å rydde opp. Selskapet omsatte for 616 millioner kroner, et hopp på 15,6 prosent. Men driftsunderskuddet endte på 533 millioner kroner etter avskrivninger, goodwill og restruktureringskostander.

- Uten disse kostnadene ville vi hatt et overskudd på 120 millioner kroner, sier informasjonsansvarlig i UPC Norge, Øyvind Husby.

2002 er det siste året med underskudd i denne størrrelsesordenen.

- Vi har nå skrevet ned goodwillen fra oppkjøpet av Janco til null, sier Husby til digi.no.

Selskapet er derfor over i en mer offensiv fase, men det har aldri vært helt slutt på investeringene.

- Vi investerte 170 millioner kroner i fjor. Blant annet fikk vi oppgraderte kabel-tv-nettene til 32.000 av våre kunder til bredbånd.. Nå kan 190.000 av våre kunder få bredbånd, telefoni og digital-TV, forteller Husby.

Han kan ikke spå noe om resultatene i år, men målet er at selskapet skal være selvfinansieriende i år.

Til toppen