UPC satser 2 milliarder kroner på nytt fibernett

UPC (tidligere Janco Multicom) skal bruke to milliarder kroner de neste fire årene for å servere høyere fart og laverer priser enn Telenor. I løpet av året skal UPC levere Internett og telefoni til 80.000 kunder i Sør-Norge.

UPC har kommet langt med oppgraderingen av kabel-infrastrukturen i flere av de europeiske landene der selskapet er representert, men henger etter i Norge. Derfor har selskapets toppledelse, med John Riordan på toppen, gitt klar melding til sitt norske avdeling at nå skal alle kluter settes til i oppgraderingsarbeidet.

Riordan sa på UPSs pressekonferanse torsdag, da blant annet ny profil for selskapet ble presentert, at målet er at oppgraderingen skal omfatte 25 prosent av kundene ved årets utgang mot 6 prosent i juni. UPC trenger et oppgradert kabel-nett om selskapet skal kunne selge telefoni og Internett til sine kunder i tillegg til TV-kanaler.

Resten i Europa har oppgraderingen kommet betydelig lengre, ved at et av Europas mest moderne fibernett er etablert hos de ulike kabel-selskapene som UPC eier og dels har kjøpt opp.

Om utbyggingen resten av året vil UPC i Norge etter planen ha 80.000 husstander knyttet til det nye fibernettet.

Foruten å utvide valgmulighetene i selskapet har Janco planer om utvide tilbudene innenfor telefoni og Internett. Telefonabonnementet tilbyd til 20 prosent lavere kostnad enn tilsvarende fra Telenor, men internett tilbyd med inntil 600 kbit/s båndbredde.

Administrerende direktør i UPC Norge, Lars Helgerud Andersen sier til digi.no at UPC i Norge er det eneste selskapet som kan konkurrere med Telenor med alternativ infrastruktur.

De største europeiske kabel-TV selskapene:

Selskap Antall kunder
Deutsche Telekom 6.000.000
Proforma UPC 5.646.549
Telenet 2.179.000
France Telecom 1.848.000
TeleColumbus 1.503.000
NTL 1.429.400
Telia InfoMedia 1.235.750
Bosch 1.221.000
Cabelcom 1.215.000
Telewest 952.000
Andre 36.134.380
Totalmarked 59.364.079

Kilde: UPC/Kagen World Wide Media Ltd. 1999

Til toppen