UPC taper fortsatt penger

UPC har økt takten, men taper penger på gammel moro og holder ikke følge med bredbånds-markedet.

UPC økte omsetningen i Norge med 12 prosent i 2004, til 771 millioner kroner. Likevel fikk de et driftsresultat på minus 12 millioner, melder Finansavisen.

Det sørget avskrivinger på 207 millioner for. Driften gikk ellers bra, med EBITDA på 186 millioner kroner, opp fra 107 millioner året før.

- Det er investeringene vi gjorde for noen år siden som fortsatt er med oss. Samtidig må man hele tiden investere for å generere vekst i den bransjen, sier administrerende direktør i UPC Norge, Gunnar Evensen til Finansavisen.

Investeringene i fjor var på 45 millioner kroner.

Ved utgangen av 2004 hadde UPC 341.000 abonnenter, hovedsakelig på kabel-TV. 48.500 hadde Internett-abonnement og 35.400 digital-TV. Etter første kvartal var antallet digital-tv-abonnenter sunket, mens tallet på internettabonnenter hadde økt til 52.800. Tross vekst har selskapet langt fra klart å holde følge med konkurrentene på internettaksess. Telenor, Nextgentel og Catch vokser alle mye raskere.

Til toppen