JUSS OG SAMFUNN

US Army vil ha Matrix-verden

USAs hær har inngått samarbeid med noen av Hollywoods fremste eksperter på spesialeffekter for å lære seg å bruke filmtriks fra Star Trek og The Matrix i treningsimulatorer.

4. mai 2000 - 06:12

Informasjonssjef i hæren, generalløytnant William Campbell, sier hæren studerer mulighetene for å bygge et "holodeck" (som det i TV-serien Star Trek: The Next Generation) som en ultra-avansert militær treningssimulator.

Campbell var en av foredragsholderne på den årlige konferansen for informasjonssikring og kampplass-visualisering, og viste der de etter hvert berømte pistolkule-sekvensene fra Matrix, der Keanu Reeves, alias filmkarakteren Neo, både bøyer seg unna kuleregnet og stopper kuler i luften.

Campbell mener teknologien både fra filmer og dataspill kan brukes til å lage realistiske 3D-scener hvor soldater kan trene foran oppdrag, melder Federal Computer Week.

- Vi skal ha "holodeck", vi er nesten forpliktet til å lage et, sier etteretnings- og teknikkrådgiver i den amerikanske hærens landkrigsavdeling, James Heath, til nyhetstjenesten.

USAs forsvarsdepartement startet samarbeidet med Hollywood i fjor, da forsvarets modellerings- og simuleringskontor gikk sammen med filmselskapet Paramount for å inkludere kommersiell multimediateknologi og filmbyens fortellerteknikk i tablåer som skal trene offiserer til å ta bedre beslutninger under press.

I tillegg har hæren skrevet en kontrakt verdt 45 millioner dollar med University of Southern California for å etablere Institute of Creative Technologies. Instituttet skal jobbe med å lage mer realistiske treningssimulatorer ved hjelp av filmtriks og dataspillteknologi.

George Burshkov jobbet som teknisk designer for kule-sekvensene i Matrix, og mener teknologien for simulering av "nestenvirkelighet" med andre figurer og realistiske miljøer bare trenger litt modning før holodeck-prosjektet er fullstendig gjennomførbart.

- Hvis du jobber ut fra bilder av virkelige miljøer kan du få 95 prosent realistisk simulering, men det er uten menneske-karakterer eller dynamikk. Fotorealistiske "mennesker" og denslags er litt lenger frem i tid, særlig i sanntid som er det hæren vil ha, sier han til FCW.

- Å filme mennesker som gjør virkelige ting og så sette det sammen med virkelige miljøer vil bli gjort. Men det ultimate målet, som er å simulere all fysikken i motsetning til "bare" foto-basert rendering, ligger 20-25 år frem i tid, avslutter Burshkov.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.