USA undersøker personvern på nett

Amerikanske handelsmyndigheter skal utarbeide en rapport til Kongressen om hvordan nettsteder opprettholder personvern og beskytter nettbrukeren mot misbruk av data.

Det er den amerikanske handelskommisjonen, Federal Trade Commission (FTC), som skal foreta undersøkelsen og utarbeide rapporten for kongressen, skriver nettutgaven av Advertising Age.

Undersøkelsen skal omfatte både nettsteder for voksne og barn og vil være av stor betydning for markedsrelaterte nettsteder. Rapporten vil kunne sette dagsorden for hvordan FTC vil regulere Internett og kongressens syn på bransjens selv-regulering.

FTC vil se etter nettsteders politikk når det gjelder personvern, hvor lett det er for forbrukere å finne denne informasjonen på nettstedet, og om den enkelte forbruker får tilgang til informasjonen som er innhentet. Rapporten vil også inneholde informasjon om nye forsøk på bransjens selvregulering eller tiltak fra andre grupper.

Det langsiktige målet til FTC er å gjøre forbrukere komfortable med å bruke Internett ved å være sikker på at det er sikkert og og at personvernet er hellig, sier David Medine i FTC til Advertising Age.

Rapporten skal være ferdig i juni og FTC ønsker en debatt med all tilgjengelig informasjon da.

Liknende rapporter er ventet fra det amerikanske handelsdepartementet og EU.

Til toppen