USAs mediehus fokuserer på annonsenettverk

USAa største avisgrupperinger dropper innholdsproduksjonen på sin felles supertjeneste NewsWorks og setter i stedet fokus på annonsesalg over nettet.

New Century Network (NCN), nettverket som publiserer over halvparten av USAs aviser, lanserte i fjor sommer en gateway som de kalte NewsWorks. Nettstedet var inngangsporten til 140 aviser og inkluderte korte ingresser som pekte direkte til artikler i de tilknyttede nettavisene.

Nå kutter grupperingen systemet med egenproduserte saker på NewsWorks. I stedet vil mediehusene fokusere på et nasjonalt annonsenettverk og la nettbrukerne få søke i innholdet i de drøyt 140 avisene som befinner seg på paraplytjenesten.

Ifølge Associated Press (AP) kuttet NCN syv stykker i redaksjonen i januar og omorganiserer/dropper nye 20 personer i forbindelse med nedtrappingen. Nå er det tilbake rundt 40 ansatte som er tilknyttet partnerskapet.

- Jeg mener at New Century Network har et stort potensial som et annonsenettverk. Innholdsdelen var i virkeligheten aldri noen særlig god idé, sier Peter Storck, en analytiker ved Jupiter Communications, til markedsføringsbladet Advertising Age.

Partnerne i NCN er Advance Publications, Cox Newspapers, Gannett Co., The Hearst Corporation, Knight-Ridder, The New York Times., Times-Mirror., Tribune Co (Chicago Tribune), og The Washington Post. Disse ni skal ha puttet over 200 millioner kroner inn i prosjektet som har vart siden 1995 og la opp til et innholdsopplegg på nettet som i stor grad konkurrerte med sine egne lokale og regionale nettavisene som var knyttet sammen gjennom nettverket.

Ifølge en uttalelse fra NCN understrekes det at nettverket allerede tilbyr en masse innhold online, og at partnerskapet vil fungere bedre gjennom et fokus på nasjonal og lokal annonsering.

Peter Levitan, sjef for NCN-partneren New Jersey Online, sier til Advertising Age at New Century Network forhåpentligvis nå er tilbake ved samspillet som er nødvendig for å produsere inntekter:

- Det er annonsering, ikke innhold, mener han.

Til toppen