Kjøpet av Huffington Post tilfører AOLs innhold vesentlig ny bredde. Grafikken stammer fra Huffingtons Post eget oppslag.

USAs mest vellykkede nettavis er solgt

AOL ser på kjøpet av Huffington Post som starten på et nytt liv.

Den sterkt reduserte tidligere nettgiganten AOL (America Online) har ifølge nyhetsbyråene bladd opp 315 millioner dollar for å kjøpe USAs mest vellykkede nettavis Huffington Post. AOL har tidligere kjøpt teknologistedene TechCrunch og Engadget i sitt forsøk på igjen å framstå som en relevant innholdsleverandør til det amerikanske markedet.

Huffington Post drives etter en modell som kombinerer egne nyheter og kommentarer med blogging til innhold fra et bredt antall kilder. Medgründer Arianna Huffington er selv en kjent kommentator, og hun har fått med seg folk som John Conyers, Harry Shearer og Roy Sekoff.

En vesentlig suksessfaktor har vært Huffingtons evne til å trekke til seg et nettverk av over 3000 kjendiser, politikere og eksperter som blogger forholdsvis regelmessig. Blant disse er Barack Obama, Hillary Clinton, Michael Moore, Madonna, Norman Mailer, Madeleine Albright, Robert Redford, Neil Young, Rahm Emanuel, Mia Farrow, Al Franken, John Kerry og Nancy Pelosi. Navnene gjenspeiler nettavisens som hovedforum for det demokratiske partiet. Fnysere bør merke seg Arianna Huffingtons appell fra 24. desember 1998, da hun ba daværende president Bill Clinton trekke seg, for å glede folket med en «Monica Lewinsky-fri» 1999.

I tillegg til de 3000 bloggerne er det en aktiv leserkrets som krydrer innholdet med over en million kommentarer hver måned. I desember registrerte comScore over 25 millioner unike besøkende på Huffington Post. Ifølge AOL vil de og Huffington Post til sammen nå ut til 117 millioner unike besøkende i måneden i USA.

Arianna Huffington skal nå lede en ny gruppe innen AOL med ansvar for å forvalte og integrere alt av innholdsproduksjon i selskapet.

– Ved å slå sammen AOL og Huffington Post skaper vi et av de største stedene for intelligent innhold og fellesskap på nettet, sier hun.

Ifølge AOL-sjef Tim Armstrong legger kjøpet av Huffington Post grunnlaget for «et neste generasjons amerikansk medieselskap med global rekkevidde, som kombinerer innhold, fellesskap og sosiale opplevelser».

Huffington Post eies av medgründerne Arianna Huffington, Kenneth Lerer og Jonah Peretti, samt en gruppe private investorer. Det ble lansert 9. mai 2005. AOL regner med å fullføre oppkjøpet i løpet av første halvår.

Til toppen