Usikker fremtid for DoubleClick

Compaqs oppkjøp av Digital Equipment Corp. skaper usikkerhet rundt hva som kommer til å skje med AltaVista. Dermed kan også webannonsefirmaet DoubleClick havne i trøbbel.

Amerikanske DoubleClick er på vei inn i Norge via Sverige med sitt opplegg for målgruppestyrt annonsering på web. I konkurranse med det amerikanske programvareselskapet NetGravity, satser selskapet på å vinne gehør hos norske nettsteder med behov for å styre annonseeksponeringer mot riktige målgrupper.

DoubleClick er imidlertid sårbar på inntektsiden. 44,7 prosent av selskapets inntekter kommer fra den suverent største kunden, AltaVista, skriver Advertising Age. Ifølge bransjebladet har DoubleClick sendt ut børsrelatert informasjon 28. januar som avslører at tap av AltaVista , vil få stor negativ innvirkning på selskapets virkomhet.

Administrerende direktør i DoubleClick Scandinavia AB (tidligere Ad-IT), Göran Arvinius, tror ikke dette blir noe problem for selskapet.

- Man skal naturligvis aldri si aldri i vår verden. Men jeg ser det ikke som noe reelt problem hvis AltaVista eventuelt skulle bli solgt til andre eiere. AltaVista har i realiteten ikke noe internasjonalt alternativ til vårt salgsnettverk. Det viser undersøkelser søkeselskapet selv foretok i markedet i fjor, sier Arvinius som har etablert seg i Stockholm og etterhvert også etablerer kontor både i Norge og Danmark.

En senioranalytiker hos Forrester Research sier til Advertising Age at AltaVista ikke vil være en kjernevirksomhet for Compaq etter oppkjøpet av Digital Equipment Corporation, selskapet bak den mest kjente søkemotoren på nettet, AltaVista.

- Det får det absolutt til å høres ut som søkeselskapet er en kandidat til å bli skilt ut eller solgt, mener Jim Nail.

AltaVistas vise-administrerende direktør, Bob Hult, nekter å kommentere fremtiden til sitt eget selskap, mens DoubleClick i USA altså har innrømmet at et eventuelt AltaVista-tap vil ha alvorlige følger for den finansielle tilstanden.

AltaVistas Bob Hult sier om DoubleClick:

- De er en glimrende partner. Vi har kontrakt med dem, og vi er absolutt i en stilling der vi kan fortsette å gjøre business med dem.

Produktansvarlig for AltaVista Produkter i Norge, Stein A. J. Møllerhaug i Digital Equipment Corporation AS, hevder at meldingen fra USA om søkemoterens fremtid er "business as usual".

- Det er utrolig hva som går av rykter i sammenhengen med oppkjøpet. Hver gang man undersøker disse, viser det seg å være lite substans i dem, sier Møllerhaug, som ikke kan skjønne hvorfor Compaq i tilfelle vil kvitte seg med søkemotoren.

- Søketjenesten er ikke en del av kjernevirksomheten til Compaq, det er riktig. Men det er jo nettopp derfor Compaq kjøper Digital, for å ekspandere på andre områder, sier han.

- AltaVista er en stor suksess og har i utgangspunktet ingen produkter som overlapper Compaqs virksomhet i dag.

Markedsdirektør Asbjørn Søgstad i Compaq Computer Corp. i Norge sier til digi.no at de foreløpig ikke har noen kommentar til AltaVistas eventuelle fremtid.

- Oppkjøpsavtalen skal behandles av styret i Digital og konkurransetilsynet i USA, før vi eventuelt kan gi noen kommentarer om hva som kommer til å skje, sier Søgstad.

Til toppen