Ustyrlig Tandberg-datter

Den kreative og fremadstormende ledelsen i Tandbergs amerikanske datterselskap NuVision hviler ikke på årene. Siste nytt fra selskapet er å pakke inn Tandbergs produkter i et nytt merkenavn.

- Jeg er ikke tilgjengelig for kommentar, sier finansdirektør Terje Rogne i Tandberg ASA til digi.no

Det er ikke mer enn fire dager siden Tandberg ASA reforhandlet incentiv-avtalen med ledelsen i NuVision. Det viste seg at avtalen som var basert på en provisjon avhengig av oppnådd salgsvolum, genererte en del høyere kostnader enn Tandberg hadde sett for seg. Samtidig steg ikke omsetningen like raskt som selskapet hadde regnet med.

I forrige uke viste det seg at NuVision hadde inngått en avtale med uniView om pakking av en set-top-boks sammen med Tandberg Vision 2000 (se peker til relatert artikkel i margen til høyre). Hensikten med avtalen var å tilby Internett-aksess og funksjonalitet sammen med Tandbergs grupperomsløsning.

NuVision har nå inngått en intensjonsavtale om salg av hele Tandbergs produktserie for videokonferanseutstyr under navnet Curtis Mathes. Dette er det sammen navnet som selskapet uniView hadde frem til 30. januar 1998.

Curtis Mathes Holding, som selskapet het tidligere, ble etablert i 1899 og drev i utgangspunktet med møbler og madrasser. På midten av 50-tallet startet selskapet salg av Hi-Fi-produkter og i 1963 ble den første TV-en produsert. I 1978 hadde selskapet en omsetning på 152 millioner dollar.

Etter en omorganisering av selskapet i januar er det nå bare merkenavnet som gjenstår av gamle Curtis Mathes, og det har man da valgt å kapitalisere på ved å lisensiere det ut.

uniView forøvrig satser nå på utnyttelse av ny teknologi innen telefoni, TV og internett. Det er inngått samarbeidsavtaler med blant annet SUN, Acorn, Cisco, MCI og Davis (norsk selskap).

Etter det digi.no erfarer, er de to avtalene mellom uniView og NuVision inngått uten at Tandberg ASA har vært konsultert eller informert.

Til toppen