USWeb: - Galimatias å gå inn i Sverige

USWeb CKS gir foreløpig opp planene om å fusjonere eller gå sammen med svenske selskap, fordi de mener at det svenske nettmarkedet lider av en sinnssyk overprising.

For ikke lenge siden var det snakk om at USWeb/CKS Norway skulle gå sammen med svenske selskapet Cell, men da Linné klarte å snike foran i køen, mistet USWeb CKS interessen, og fusjonsplanene ble lagt på is.

Nå har selskapet bestemt å bygge opp et Sverige-kontor på egenhånd, uten hjelp fra andre selskaper, forteller nordisk ansvarlig i USWeb CKS, Pål Roppen.



- Vi har ikke gitt opp tanken å fusjonere med et svensk selskap, men gå inn i Sverige og kjøpe et svensk selskap nå er
galimatias, med den prisingen selskap har der borte, sier Roppen til digi.no.

- Vi har uansett kjøpt såpass mange selskaper at vi kommer til å ha fokus på organisk vekst, og det tror vi er sunt. I Sverige er det mye mer tilgjengelige, spenstigere og flinkere resursser. Det satses i en helt annen divisjon, vi i Norge er underleverandører i forhold.

- Hva kan vi gjøre med det?

- Jeg tror at det er veldig viktig at vi får orden på gråmarkedet vårt og den litt useriøse profilen som det markedet har i dag. Resultatet er at det er vanskelig å få seriøse investorer med mye penger i å investere i det norske markedet. Hadde jeg vært nordmann med mye penger hadde også jeg heller investert i det svenske markedet.

- For det andre trenger vi i Norge ledere som tenker industrielt, noe vi ikke har kultur for i Norge. Vi må tenke større enn det vi gjør. Typisk for en norsk Internett-aktør er å lansere en fantastisk greie for så kun å registrere .no-domenet og ikke .com. Unntak er selskaper som Fast, Opera og Telecomputing, sier Roppen.

Han synes å se en trend der norske selskap nærmest sitter og venter på å bli kjøpt opp av svenske eller amerikanske selskap, og dette er det grunn til å bekymre seg over, mener han.

I disse dager åpner USWeb CKS sitt svenske kontor, eller Stockholmskontoret, som Roppen sier.

- Det sier vi fordi vi vet ikke hvordan den svenske satsingen vil se ut. De starter opp nå og har to ting i fokus; det ene er å rekruttere dyktige mennesker med kunnskap om teknologi. Det andre er å gå ut til tunge bedrifter i Sverige, og her er det to hovedkategorier - de som skal transformeres i den digitale teknologien mens de andre selskapene er nye internettselskaper.

Roppen mener USWeb CKS' langvarige amerikanske erfaring stiller selskapet i en unik posisjon når det skal konkurreres om kunder i det nordiske markedet.

Ved Oslokontoret til USWeb CKS jobber det i dag 20 personer og på kundelisten står navn som Braathens og NKI.

- Vi regner med å komme opp i 40 ansatte i Sverige i løpet av neste år. I løpet av tre år regner vi med å være mellom 300-500 ansatte i Norden. Vi skal etablere kontor i Finland og Danmark i løpet av 2000, sier Roppen, som imidlertid utelukker at det blir opprettet et eget kontor på Island med det første.

- Vi ønsker å bruke Island som et sted å rekruttere fra. Lønningene der ligger 20 prosent lavere enn i resten av Norden. Island er et marked på 400.000 mennesker og vil vi åpne kontor der, vil amerikanere le av oss, sier han.

- Er det vanskelig å argumentere for å få åpnet nordiske kontor overfor eierne i USA?

- Nei, vi har også stor kjøpekraft, i tillegg til at det skandinaviske markedet er viktig for amerikanerne. I Norden er det en modenhet i bruk av løsninger som gjør Skandinavia til et trendsettende og innovativt marked, og dette forbereder selskapet på lanseringer i andre deler av Europa, sier Roppen. Han vil ikke si noe om hvor stor markedsandel USWeb CKS satser på å ta i Norden og de enkelte land, ei heller noe om hvilke omsetningsmål de har satt seg.

- Vårt mål er å ta en sterk posisjon i Norge og Sverige som utforder til de største og etablerte selskapene, sier han.

USWeb CKS er i dag representert i over 13 land med rundt 50 kontorer. I Europa har selskapet over 1.000 ansatte i ni europeiske land.

Til toppen