Utålmodig Hermansen ønsker rask avklaring på digitalt superselskap

- Det bør ikke ta vesentlig mer tid nå, sier Tormod Hermansen til at samtalene mellom Telenor, NRK og TV 2 har dratt ut i tid, uten å gi konkrete resultater.

- Om vi skal digitalisere sammen, så må dette skje forholdsvis raskt nå, sa han under en presentasjon av Telenors virksomhet på Svalbard før helgen.

Forhandlingene mellom de tre selskapene har trukket i langdrag etter at de første samtalene startet i november i fjor. Det har flere ganger vært opplyst til digi.no at temaene i samtalene dreier seg om alt fra infrastruktur til innholdsformidling. Den siste tiden har det kommet fram at blant annet eierstrukturen i et eventuelt digitalt selskap diskuteres.

Før sommeren innrømmet både tidligere NRK-sjef Einar Førde og Telenor-direktør Stig Eide Sivertsen at NRK og TV 2 førte separate samtaler om det digitale bakkenett på TV-feltet.

Et forhold som er en trussel mot begge medieselskapene, er at teleoperatøren Telenor har begynt å bevege seg langt inn på medieterritoriet og begynt å spise av inntekter som i utgangspunktet har vært forbeholdt de tradisjonelle medieselskapene. Dessuten har den misfornøyde murringen fra medieselskap, deriblant TV 2, som ikke tjener penger på Internett, begynt å bli mye sterkere etter de har alliert seg i en gruppering de kaller Innholdsnett.

Men det er først og fremst det fremtidige kjerneområdet til TV 2 og NRK, digital-TV, som danner basis for samtalene.

På spørsmål fra digi.no om hva som skjer i forhandlingene og hva de tre er uenige om, sa Hermansen at han hadde vært glad om kan kunne svare på det spørsmålet.

- Vi snakker fortsatt sammen, men det bør ikke ta vesentlig mer tid nå. Om det er en forståelse av en skal digitalisere sammen så må denne beslutningen tas forholdsvis raskt. For det er ikke nødvendigvis en god løsning med digital-TV bare i kabelnettene og via satellitt.

Også TV 2 uttalte nylig til Dagens Næringsliv at beslutningen om man skal bygge et bakkebasert digital-TV-nett, må tas i høst.

Telenor har satset kraftig på kringkastingsområdet de siste årene og skaffet seg flere posisjoner.

Ikke minst den fullstendige kontrollen teleselskapet har tatt i TV-distributøren Canal Digital viser hvilke ambisjoner Telenor har på TV-området. Satsingen på satellittdistribusjon er et veldig aktuelt tema, når de tre partene diskuterer utbyggingen av et bakkebasert TV-nett.

Hermansen mener Telenors posisjonering på kringkastingsområdet skiller selskapet fra de fleste andre teleselskap:

- Vi tror vi har posisjonert oss til et konkurransefortrinn sammenlignet med andre som har satset på mer carrier-orientert kommunikasjon, sa Hermansen.

Til toppen