Microsofts skoleguru, Antony Salcito, besøkte forrige ute Bergen på Itslearnings årlige brukerkonferanse.

– Utdanningssystemet må endres

Microsofts utdanningsguru møtte norske pedagoger i Bergen.

Forrige uke arrangerte det norske skole-it selskapet Itslearning sin brukerkonferanse i Bergen, der rundt 400 representanter for skoleeiere, lærere og andre aktører i skoleverket var samlet. Trekkplasteret var Anthony Salcito, med tittelen Vice President Worldwide Education, fra Microsoft. De satser tungt på utdanningssektoren og Salcito reiser verden rundt for å dele gigantens tanker om utdannelsesektorens utfordringer.

– Folk gjør en flott jobb med teknologi, men er dårlige til å få det til å fungere i et pedagogisk perspektiv, sa Salcito til de fremmøtte og pekte på at læringssituasjonen knapt har endret seg de siste 100 årene selv om tavlen og krittet er byttet ut med «smartboard» og prøver leveres inn elektronisk.

Så selv om vi i vesten har brukt stadig mer ressurser på nettopp utdanning så har ikke studentenes resultater fulgt med, påpekte Microsoft-direktøren som mener lærerne må bidra til å drive utviklingen fremover da teknologien i seg selv ikke kan det. Blant annet trakk han frem dataspill som en mulig inspirasjonskilde.

Elever som styrker blir sjeldent inspirert, men i dataspill er nettopp «game over» et incentiv til å forsøke igjen og forbedre sine prestasjoner for å kunne gå til neste nivå. Teknologien kan støtte det, en det er lærerne som må få det til å skje.

Norge er, ifølge Itslearnings norgessjef Nils Viken, et at de landene i verden som har satset sterkest på IT i skoleverket, og det eneste landet som faktisk har definert IT som en basisferdighet som alle skal mestre etter obligatorisk skolegang.

Dessuten er infrastrukturen svært og sammenlignet med en rekke andre markeder. Dette gjør at de store aktørene i dette markedet ser på Norge som et godt testmarked: Både for å forutse hvordan nye løsninger vil selge, men også for å få en følelse med effekten løsningen har på elevenes læring.

– Den unike politiske forankringen som IT har i skolen i Norge, blir trolig etterfulgt av andre land. Det er derfor interessant for Microsoft og andre aktører å lære seg hvordan produkter og tjenester fungerer i land med tung politisk satsning på IT og utdanning, sier Viken til digi.no.

Men er norske pedagoger interessert i å ta utfordringen som Salcito presenterte?

– Jeg tror nok lærerstaben representerer et tverrsnitt av befolkningen, og dermed er nok meningene delte på dette området. Imidlertid tror jeg nok de fleste forstår at det er behov for endringer i undervisningspraksis dersom man skal få utnyttet potensialet i dataverktøyene i skolen. Jeg tror det krever en mye tydeligere lederforankring både i skolen og hos skoleeier for å få de store endringene, sier Viken som påpeker at lærerne pålegges stadig flere oppgaver, og det er ikke lett å revolusjonere undervisningspraksis dersom det ikke finnes gode prosessen for endring i alle ledd.

    Les også:

Til toppen