Utenlandske banker følger i fotsporene til DnB

Barclays, Storbritannias tredje største bank, går sammen med den japanske investeringsbanken Nomura for å lage en ny shoppingportal på Internett.

- Barclays og Nomura ønsker å lage en ny, stor shoppingportal på Internett for å skape nye inntektsstrømmer, heter det i en pressemelding fredag.

Det er datterselskapet til Barclays, Barclaycard, som skal få ansvaret for portalen. Barclays og Nomura har sammen planlagt å bruke nesten 400 millioner kroner på prosjektet som ennå ikke har noe navn. Portalen ventes å gå i pluss i løpet av to år.

- Det er mange operatører som ikke forstår end-to-end betalinger og vi kan dette bedre enn de fleste, og trenger ikke å bygge et brand fra scratch, sa administrerende direktør i Barclays, Bob Potts, på en pressekonferanse ifølge Reuters.

- Vi har 300 000 kunder som bruker Barclaycard online, men vi håper å øke dette til 500 000 etter at portelen er oppe og går. Vi har åtte millioner kunder, men bare en liten andel av dem handler online. Dette er et av flere initiativ fra Barclaycard for å utnytte vårt brand, kundebase og kunnskap innen e-commerce slik at vi kan skape flere inntektskilder, sa Potts.

Portalen er planlagt å inneholde en million produkter, alt fra PC til reiser. Selskapet ønsker å begrense antall leverandører til 50. Leverandørene må betale en avgift til Barclaycard for å selge gjennom portalen.

Tidligere har også DnB og Telenor kunngjort at de skal lage en shoppingportal på nettet. Starten for denne er tidligere satt til november.

Les mer om DnBs planer på Internett:

DNB og Telenor på terskelen til netthandel

Til toppen