CSOP oppmuntrer primært til at man binder seg til å kjøpe aksjer for et fast månedlig beløp, selv om man også kan gjennomføre én transaksjon om gangen. Oppfinneren håper at metoden også kan anvendes på børsintroduksjoner, kanskje til og med Facebooks egen IPO.

Utfordrer børsen via Facebook

Bedrifter vil kunne selge aksjer direkte og omkostningsfritt til «venner».

Et ungt amerikansk selskap, Loyal3, melder at de innen utgangen av juni vil gi forbrukere tilgang til en plattform for aksjehandel, der personer kan kjøpe og selge aksjer, omkostningsfritt. En egen Facebook-applikasjon skal gjøre det mulig å kjøpe og selge aksjer uten å forlate Facebook. For at ordningen ikke skal misbrukes av profesjonelle investorer, er det satt et tak på aksjekjøp per måned på rundt 2 500 dollar.

Det faktiske produktet til Loyal3 er en teknologisk plattform døpt «Customer Stock Ownership Plan», CSOP. CSOP ble registrert som varemerke i 2010.

Poenget med CSOP er å styrke lojaliteten mellom forbruker og leverandør ved å gjøre det enkelt for forbruker å kjøpe eierandeler i et leverandørselskap, enten på leverandørens nettsted eller på leverandørens Facebook-side.

Amerikanske selskaper har kunnet slutte seg til CSOP siden juni i fjor, da Loyal3 inngikk et partnerskap med Nasdaq OMX. Konseptet har siden da vært markedsført overfor bedrifter som satser på forbrukermarkedet. Flere kjente varemerker skal være klare til å bruke CSOP.

Markedsføringen overfor forbrukere går ut på at man når som helst kan kjøpe aksjer i en bedrift registrert i CSOP, for ned mot 10 dollar per transaksjon.

I mange tilfeller innebærer det at man i praksis kjøper brøkdeler av en aksje: Veiledningen presiserer at man på aksjonærsamlinger bare vil kunne stemme i samsvar med det hele antallet aksjer man har.

Som skjermbildet øverst i denne artikkelen viser, inviteres forbrukeren først og fremst til en ordning der man binder seg til å kjøpe eierandeler for et fast månedlig beløp, selv om det også er mulig å kjøpe én gang for et fritt valgt beløp. Kjøp innebærer selvfølgelig at man registrerer seg hos selskapet man kjøper av. Betaling skjer via registrert kredittkort eller som direkte trekk fra bankkonto. Ifølge Loyal3 tar det bare tre klikk å fullføre en transaksjon.

Overfor leverandører og varemerker argumenterer Loyal3 med at kunder som samtidig er eiere kjøper for langt mer – 54 prosent mer ifølge en undersøkelse – enn andre kunder. Det pekes også på at småaksjonærer i snitt holder på sine aksjer i fem år i snitt. 66 prosent selger seg ned først etter tre til sju år, mens 26 prosent holder på sine aksjer i mer enn sju år.

Overfor kunder argumenterer Loyal3 at CSOP representerer en vesentlig demokratisering av aksjemarkedet, ved å gjøre det enkelt å kjøpe og selge, og ved at alle transaksjonsutgifter bæres av selskapet man kjøper aksjer i. CSOP gjør det like enkelt å kjøpe en aksje som en bok på Amazon.com, heter det.

Amerikanske undersøkelser tyder på at i underkant av 18 prosent av befolkningen eier aksjer: Uttalelser fra gründer Barry Schneider til Ad Age Digital og til Business Insider framstiller CSOP nærmest som et patriotisk prosjekt. Han viser til at bevegelsen «Occupy Wall Street» uttrykker fremmedgjøringen folk føler for finansverden. CSOP lar dem i stedet «Occupy Main Street».

Ulempene er at transaksjonene ikke nødvendigvis gjennomføres øyeblikkelig, og at Loyal3 har en egen metode for å beregne aksjekursen for transaksjonen. Kjøper man i en periode med kursøkning, må man følgelig forvente høy kurs, og selger man i en periode med kursfall, må man forvente lav kurs.

Koplingen til Facebook er ganske åpenbar: CSOP gir bedrifter en anledning til å gjøre «venner» til aksjonærer.

Dessuten er Facebooks tidligere personverndirektør Chris Kelly både styremedlem og største uavhengige aksjonær i Loyal3.

Det kan dessuten komme ytterligere en kopling til Facebook: Verdens første «sosiale børsintroduksjon», ved at Facebook-aksjer på selve børsintroduksjonsdagen også tilbys gjennom CSOP.

Vanligvis tilbys IPO-aksjer («initial public offering») kun til meklernes beste og rikeste kunder. En «sosial IPO» vil være et virkelig vendepunkt, ved endelig å tillate hvermansen å delta.

Det er bekreftet at Loyal3 har diskutert muligheten for en «sosial IPO» med USAs finanstilsyn SEC (Securities and Exchange Commision) siden i fjor våres.

Det foreligger (selvfølgelig) ingen bekreftelse på at Facebooks IPO vil foregå på CSOP.

Til toppen