BEDRIFTSTEKNOLOGI

Utfordrer kunnskapsrike med nytt spill

Norske Anima IT er ute med selskapets andre produkt, et spørrespill for voksne. digi.no har sett nærmere på spillet.

Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
21. mars 2003 - 14:10

Anima IT er et lite norsk selskap som utvikler norskspråklig programvare. Selskapet leverte før jul i fjor den elektroniske dagboken "Kjære Dagbok", som også er blitt omtalt av digi.no.

Selskapet lanserte i begynnelsen av mars spillet Hjernespinn, et kunnskapsspill for voksne.

Spillet er relativt enkelt oppbygget. Målet er å svare riktig på spørsmål fra sju kategorier på kortets mulig tid - maksimalt 60 sekunder per spørsmål. Kategoriene er historie, idrett, samfunn, diverse, geografi, natur og kultur. Du får ved starten av spillet tre firkløvere som fjernes én etter én hvis du svarer feil.

Når du spiller kaster du en terning og flytter brikken din det antall felter som terningen viser på spillebrettet. Retningen velger du selv. Hvert av feltene inneholder et bilde som gjengir temaet på spørsmålet du vil bli spurt. Hvert spørsmål har fire svaralternativer.

Tilsammen inneholder Hjernespinn over tusen aktuelle spørsmål delt inn i tre vanskelighetsgrader. Før du starter spillet kan du velge vanskelighetsgrad.

For hver av vanskelighetsgradene er det en topp 5-liste hvor navnene og tidene til de fem beste spillerne er oppført.

Undertegnede, som har testet spillet, er glad i spill som Trivial Pursuit og Geni, men også spørrebøker generelt. Men noe av gleden ved spørrekonkurranser, er å gjøre det sammen med andre. Man kan selvfølgelig sitte flere sammen når man spiller Hjernespinn også, og spillet tar normalt ikke lenger tid enn at man kan spille det på rundgang. Men noe av konkurransefølelsen mangler.

Selv det enkleste nivået er såpass vanskelig at relativt opplyste voksne vil måtte tenke seg om både én og to ganger før man svarer. Det er ikke slik at man greier å komme i mål hver gang.

Men i ett tilfelle, faktisk første gangen jeg spilte spillet, fikk jeg spørsmålet om hvor mange bein en krabbe har. Jeg svarte åtte bein, men det var visst feil. De krabbene jeg har vært borti har aldri hatt mer enn åtte bein pluss to klør - ofte færre. Men i XML-filen hvor spørsmål og svar er registrert, er ti bein avmerket som det riktige svaret. Klør er da etter min mening like lite bein som det hender er. Men min kjennskap til krabber er lite vitenskaplig*.

Uansett, jeg har ikke funnet flere opplagte feil i svarene mens jeg har spilt, så jeg regner med at dette bare var en liten glipp.

Hjernespinn er lite krevende for maskinvaren og kan derfor spilles på relativt gamle maskiner. Prosessorkravet er Pentium 166 MHz eller bedre. I tillegg må du ha minst 32 MB minne, 40 MB ledig harddiskplass og Windows 95 eller nyere.

Spillet kan bestilles direkte fra Anima IT og koster da 189 kroner + 22 kroner i porto.

* Undertegnede har i ettertid blitt fortalt at krabber, reker, hummere og mange flere går alle under betegnelsen decapod - som betyr noe slik som "ti føtter". Dette betyr nok at fasiten i spillet er rett, til tross for min undring.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.