Utfordrer Narvesen med digitale blader

Zinio lanserer 20 digitaliserte magasiner i Norden, og vil tidoble innen to år.

Narvesen skryter ofte av antallet blader de selger i sine reklamer. For leserne av disse bladene er dette en viktig tjeneste, siden ingen andre tilbyr mange av dem, men prisen er ofte ganske stiv.

Men nå får de konkurranse, fra et selskap som har langt mindre kostnader til distribusjon. Zinio vil levere bladene over Internett, men på en ganske annen måte enn på en nettside. Tjenesten presenterer bladene med samme utseende som man finner dem i butikkene, når man blar om er dette til og med animert.

– Vi starter med å markedsføre amerikanske Playboy, fordi mange har interesse av det. Bladet koster 135 kroner per utgave på Narvesen, hos oss koster det 260 kroner for årsabonnement på seks utgaver, eller 40 for en enkeltutgave, forteller salgssjef i Zinio Norden, Birger Østraat.

– Mange aviser har prøvd seg med å selge PDF-utgaver, som også er kopier av papirutgavene, uten at dette har vært noen stor suksess?

– PDF går dårlig, det er tungt å lese, sier Østraat.

– Du må hente fra nett hver gang, eller få det på e-post, og da fyller det opp postkassen. Zinio har sin egen leser, forteller han.

Tjenesten sjekker selv om nye blader er tilgjengelige når man er på nett, og laster dem ned slik at de kan leses uten å være på nett.

Leseren er virkelig mye mer behagelig enn å lese fra PDF. Over to millioner abonnenter på verdensbasis har latt seg overbevise de siste tre årene, og hver av dem abonnerer på litt mer enn to blader hver.

Prisen på utenlandske blader blir langt lavere, lover Østraat.

– Narvesen sitter på monopol på utenlandske blader, vi kommer i direkte konkurranse med dem. Business Week koster nå 30 dollar for et årsabonnement med 51 utgaver. Alle prisene er globale, sier han.

Prisen på 3,80 kroner per utgave får man neppe noe papirmagasin for, verken hos Narvesen eller andre steder.

Nå skal Zinio lanseres for fullt i Norge og Skandinavia. Det er opprettet kontorer i Norge Sverige og Danmark, og 20 magasiner er klare for produksjon. Tilbakemeldingene fra de store skandinaviske forlagene er veldig bra, mener Østraat, og ambisjonene videre er høye.

– Vi regner med å få 200 magasiner i Norden innen to år, sier han.

Første kunde i Norge var Digital World. Nå kommer en egen leser på norsk.

Leseren laster ned hele kopier av bladene. De er kryptert og kan ikke videreformidles, men hvis bladeieren ønsker det, tillater systemet at abonnenten kan dele ut en kopi. Dette skal sørge for reklame for produktene. Leseren åpner også for at magasinene kan lastes ned til flere PC-er, bare man har brukernavn og passord. Det åpner for misbruk, men storstilt misbruk vil være ganske lett å oppdage.

Mulighet for utskrift kan også skrus av eller på, avhengig av hva magasineieren bestemmer.

– Man kan ha det med på laptoppen på flyet, og lese i fred og ro, istedenfor å ta med masse tunge magasiner, sier Østraat.

Men er ikke magasinene lettere enn laptoppen?

– Jo, men hvis du har med laptoppen likevel, da blir det lettere. Og det kommer også mindre maskiner, sier han, og ler.

Skal man ha hele arkivet av magasiner tilgjengelig, er det imidlertid ingen tvil om at en bærbar PC på to kilo blir lettest. Zinio gjør det dessuten mulig å søke på all tekst i bladene man har lastet ned.

– På Zinio.com er det også en søkemotor der du kan søke og finne alle magasinene som har skrevet om et spesielt emne. Vi vil få den funksjonen også i Norge om et par måneder, sier han.

Foreløpig er dette et format for magasiner, ikke aviser. Muligens skyldes dette at design er mindre viktig i aviser, og at nettavisens hurtighet og stadige oppdateringer ikke så lett passer inn i denne modellen.

– Vi kommer med ukeaviser også.

Foreløpig er det tre ansatte i Norge, pluss en i Danmark og en i Sverige. I tillegg har disse støtte av en liten Europa-organisasjon.

– Vi skal ikke ta over papirmarkedet helt, men det er et supplement.

Til toppen