Utfordrer Nokias verdensherredømme

Det nye mobilselskapet som dannes ved fusjon mellom Sony og Ericsson vil bli størst med en global markedsandel av mobiltelefonsalget på 25 prosent.

Målene for det nye mobilselskapet er høye. I løpet av fem år skal selskapet være verdens største produsent av mobiltelefoner. Men for å få til det trengs det et betydelig større salg enn de to selskapene kan vise til i dag.

Den nye konsernsjefen, japanske, Katsumi Ihara, sier at en for å bli størst trenger en markedsandel på 25 prosent. Sonys toppmann i selskapet suppleres av nummer to, Ericssons Jan Wäreby.

Det første styremøtet i det nye selskapet ble avholdt tirsdag i Stockholm, og da ble selskapets nye forretningsplan presentert. Nye attraktive produkter skal ut i markedet i raskt volum. - Folk skal kjenne at de begjærer produktene. De skal ville vise dem til sine venner, sier Ihara.

Allerede i neste år skal det nye selskapet nå break even, og i løpet av fem år skal selskapet være størst. Til det trengs et salg på 25 prosent av verdensmarkedet, sier han ifølge Dagens Industri.

Det er Sonys kunnskap om salg, markedsføring og konsumentmarkedet som er selskapets viktigste våpen i kampen mot markedsleder Nokia.

Det nye selskapets første driftsdag er 1. oktober, så fremt nødvendige tillatelser fra myndighetshold gis.

Til toppen