Utrygge tider for fasttelefonen

Nesten halvparten av unge og enslige nordmenn vurderer å kutte fastlinjen og kun bruke mobiltelefonen.

Fasttelefoni i Norge går utrygge tider i møte. En rapport fra Norsk Telecom spår at 400.000 Telenor-kunder vil kutte ut fasttelefoni og gå over til bredbåndstelefoni i løpet av 2005. Post- og teletilsynet har i tillegg uttalt at det for en tredel av befolkningen vil lønne seg å kun bruke mobil.

Mobiloperatøren NetCom kan bekrefte trenden, og det er spesielt ungdom som vil kutte fastlinjen. Tre av ti kunder med fasttelefon vurderer å klippe linjen for godt, viser en undersøkelse gjort av NetCom. Det er flest single i 20- og 30-årene som kan tenke seg å kun være tilgjengelig på mobil, mens de over 40 er mer tro mot teletradisjonene.

- De unge er vant til å bruke mobil, og har færre følelsesmessige bindinger til fasttelefonen. Eldre er gjerne mer konservative, og terskelen for endringer er ofte høyere, sier markedssjef for privatmarked i NetCom, Lars Terje Pedersen.

I undersøkelsen oppgis pris som det viktigste argumentet når fasttelefonen skal vurderes. Over halvparten av de spurte svarer at de står klare til å gå over til kun mobiltelefon når de tror at mobil er billigere enn fasttelefon. En av fem svarer at det uansett ikke kommer på tale å kun bruke mobil, mens rundt 15 prosent oppgir at de tvinges til å ha fasttelefon på grunn av internettoppkobling hjemme.

- Siden vi i motsetning til Telenor kun er mobiloperatør, har vi ikke noen vikarierende hensyn å ta når det gjelder å tviholde på fasttelefonabonnenter. Sannheten er at det betaler seg dårlig for mange å ha både fasttelefon og mobil. Derfor regner vi med å ta mye teletrafikk fra fastlinjesystemet de nærmeste årene, sier Pedersen.

Forrige uke ble det klart at trafikken i Telenors fastnett har gått ned med 14 prosent i andre kvartal i år, sammenlignet med samme kvartal i fjor. Det kom fram i selskapets nyeste kvartalsrapport.

I fjor mistet Telenor fire prosent av sine sluttbrukere, viser PT-rapporten ”Telemarkedet 2003”. Antall fastlinjeabonnenter nådde sitt høyeste nivå i 1996, med 2,4 millioner abonnenter, og har siden sunket årlig. For seks år siden hadde 96 prosent av alle husstander fasttelefon. I fjor var tallet 86 prosent. I samme periode har antall mobiltelefoner per 100 innbyggere steget fra 48 til 92.

Trafikken i fastnettet har også gått ned de siste årene, mens trafikken fra mobiltelefoner har økt. Siden 2000 har trafikk mellom mobiltelefoner utgjort størsteparten av den mobilorienterte trafikken, og andelen øker med fire prosent årlig.

Ifølge Pedersen har fasttelefonen fått et ufortjent godt rykte som billig. Han påpeker at selv om minuttprisene er lave, gjør den faste, forholdsvis høye abonnementsprisen at man må ringe ganske mye for at det skal lønne seg.

- En kollega av meg sa nettopp opp fasttelefonen sin etter at hun på forrige månedsregningen måtte betale 18,59 kroner i tellerskritt og over 700 kroner i abonnementsavgift, forteller han.

Til toppen