Utseende er viktigere enn tekst

Mange surferne bruker under fem sekunder på å vurdere et nettsted. Da er "visuelle markører" viktig. Slik gjør du det:

Nina Furu har vært fast gjesteskribent for digi.no siden 1999 og bidrar jevnlig med sin innsikt fra arbeide i bransjen og som lærer ved Westerdal.

Visste du at halvparten av surferne bruker under fem sekunder på å vurdere om ditt nettsted er noe for dem? – Tror du at de bruker disse fem sekundene til å lese, må du tro om igjen.

Web er opprinnelig et tekstbasert medium. HTML er et mark-up språk for tekst. Innhold på web defineres ofte som tekst. Søkemotorenes algoritmer (som styrer hvilke sider som vises først blant alle treffene) prioriterer sider med mye og relevant tekst. Informasjon på web presenteres først og fremst som tekst.

Alt dette er fakta. Og det er fakta som mange designere, reklamefolk og formgivere hater. De vil heller prioritere visuell opplevelse, bruke flash fordi det er ”effektfullt”, eller være ”innovative” når det gjelder grensesnitt og brukeropplevelse. Denne holdningen i designkretser skaper ofte konflikt med teknikere og innholdsfolk, som vet at det er teknisk kvalitet og tekstlig innhold som avgjør om brukerne overhodet finner fram til nettstedet. Og at hvis design og brukervennlighet ikke er forenlig, så det uhyre dumt å prioritere designet.

I denne konflikten står jeg personlig på teknikernes og innholdsfolkets side. Samtidig vet jeg som kommunikatør at de visuelle virkemidlene trengs, og de trengs sårt. Jeg skulle bare ønske at det fantes flere designere som faktisk forsto hva godt webdesign handler om.

Etter min mening er designets viktigste oppgave å fungere som ”visuell ergonomi”, altså å hjelpe brukeren til å forstå og til å bruke den ”selvbetjeningsmaskinen” et nettsted er. I tillegg handler godt webdesign om en ting til: Det handler om å legge ut riktige visuelle markører. Og det var egentlig dette som var mitt poeng i dag. La meg forklare:

Har du sett på brukernes tidsbruk på ditt nettsted i det siste? – Personlig ser jeg mye statistikk fra forskjellige nettsteder, og jeg ser at andelen brukere med besøk av under fem sekunders varighet har steget ganske dramatisk det siste året. Dette gjelder spesielt nettsteder som er gode på innholdsbasert søkemotoroptimalisering, som altså er godt synlige på søkemotorer. Disse nettstedene har gjerne en andel på rundt 50% der besøket varer under fem sekunder.

Hva er egentlig et nettbesøk av under fem sekunders varighet? – Jo, det er inn, et visuelt sveip, og ut igjen. Dette visuelle sveipet interesserer meg, fordi jeg ser at vi surfer slik alle sammen. Vi bruker søkemotorene for å orientere oss, klikker på noe som ser ut som det passer, tar et raskt overblikk for å ”se om det er noe” og forsvinner eventuelt ut igjen. Psykologisk sett er det vi gjør egentlig å vurdere sannsynligheten for å finne det vi ser etter på det angjeldende nettstedet. Hvis førsteinntrykket tilsier ja, begynner vi å lete. Hvis det tilsier nei, prøver vi heller på et annet nettsted.

Og, til alle oss som er glade i tekst og tror at gode tekster betyr et godt nettsted: Dette førsteinntrykket dannes ikke av teksten! Derimot dannes det av det jeg for tiden kaller ”markører” (som i ”lukten av informasjon”, for de som kjenner disse tankene). Markørene er visuelle inntrykk av blant annet:

  • Nettstedets seriøsitet (er dette laget av en syttenåring på gutterommet, eller er det et seriøst firma som står bak?)
  • Nettstedets målgruppe (er dette ment for fagfolk eller for vanlige mennesker?)
  • Informasjonens dybde (inneholder dette nettstedet generell eller spesialisert informasjon?)
  • Graden av funksjonalitet (er dette er nettsted der man skriver artikler om musikk, eller kan jeg faktisk laste ned MP3 her?)
  • Osv.

Hvis nettstedet stemmer i forhold til vårt behov, begynner vi altså å lete. Og selv da ser vi etter ord nærmest som visuelle bilder for å oppnå gjenkjennelse i forhold til det ordet vi selv har i hodet. Det er derfor ordvalg i navigasjon osv er så viktig, fordi hvis vi leter etter informasjon om briller med ordet ”briller” i hodet, klikker vi ikke i første omgang på ordet ”synshjelpemidler”. Psykologisk sett oppfatter vi det rett og slett ikke som et riktig sted å lete. Først når vi finner det vi er ute etter, begynner vi å lese. Og først da kan vi begynne å snakke om viktigheten av gode og webtilpassede tekster.

Så her er en bønn til dere, mine damer og herrer i designbransjen: Hjelp oss med de rette visuelle markørene! Hjelp oss med å signalisere hva nettstedet vårt inneholder, hvordan det skal brukes, hvor de forskjellige tingene finnes. Det er dette vi trenger dere til. Vi trenger ikke flash-navigasjon og spennende billedformater. Vi trenger bare å kommunisere, raskt og effektivt, hva vi har og hvem det er ment for. (Og hvis flash’en og de spennende billedformatene faktisk har en demonstrerbar effekt i forhold til denne målsettingen, skal jeg personlig godta dem uten innsigelser.)

Så får kanskje også den tekniske kompetansen på sin side begynne å tenke på hvordan man kan fange opp ikke-tekstlige markører i søkemotor-teknologi. For når jeg søker etter ”barnesykdommer” fordi jeg lurer på om sønnen min har meslinger, så er det en allmen informasjonstjeneste jeg ønsker meg, og ikke et medisinsk fagtidsskrift. Havner jeg på fagtidsskriftet forsvinner jeg ut igjen. Jeg kan nemlig se forskjellen – og det på under fem sekunder.

Nina Furu

PS: Hvis du jobber med innhold på web finner du også en del tips og råd på mitt nettsted
Nettredaktor.no

Til toppen