- Utsett morgendagens løsninger til i morgen

Krisen gir enda mindre grunn til å leke med kritiske systemer, sier Lawson-sjef Harry Debes.

Lawson er verdens femte største leverandør av store forretningssystemer, også kjent som ERP. Selskapet ble virkelig globalt da det i juni 2005 doblet sin størrelse ved å kjøpe svenske Intentia. Omsetningen i regnskapsåret 2007–2008 var 852 millioner dollar, en vekst på over 13 prosent fra året før. Denne uken holdt Lawson en samling for norske kunder, med rundt 300 deltakere. Toppsjef Harry Debes tok seg tid til en samtale med norske journalister.

Debes fikk toppstillingen i Lawson i juni 2005, etter 20 år med ledende stillinger innen den bedriftsorienterte programvarebransjen, blant annet i JD Edwards fram til de ble solgt til Peoplesoft og havnet i Oracle. Han overtok to uker etter at kjøpet av Intentia ble kjent, og fikk de to til å operere som ett selskap fram mai 2006. Siden har driftsmarginen til Lawson vokst fra 3 prosent til 12 prosent, målt i kvartalet fram til 30. november i fjor, det siste det foreligger tall for. Samtidig viser målinger at også kundetilfredsheten har økt, etter tiltak som selvbetjent kunnskapsbase og gratis seminarer over web.

Noe av det som gjør Debes til en interessant IT-leder, er hvordan han legger kundeperspektivet til grunn for teknologivalgene. Han liker å sette ting på spissen, og har gjort seg bemerket med kraftige utfall mot nettskyen og «software as a service».

– Kunder med ERP-systemer er framfor alt opptatt av å få dem til å fungere, og er ikke interessert i å balansere på noen «cutting edge».

Debes mener tjenesteorientert arkitektur («SOA» for «service oriented architecture») og nettskyen («cloud computing») får overdrevent mye oppmerksomhet.

– Det dreier seg om fullt ut legitim teknologi. Men de kan ikke løse alle problemene. Mange av disse konseptene kommer og går. Jeg er opptatt av historie, og jeg ser at vi stadig gjentar de samme feilene. Vi har et problem, og alle er opptatt av den enkle løsningen. Slik er det med nettskyen og SOA i dag, slik var det med client/server og relasjonsdatabaser i går.

Debes understreker at han ikke er «mot» de nye teknologiene.

– De er skritt i riktig retning, men de løser ikke alle problemer. Jeg ser helt klart at nettskyen vil spille en rolle. Men jeg er overbevist om at det vil ta ti år før ti prosent av bedriftene bruker nettskyen til ERP. Brukere stiller mange berettigede spørsmål rundt nettskyen, som: Hva skjer med mine data dersom noe går feil? En sak er å miste noen bilder eller noen e-postmeldinger. Noe annet er at regnskap og logistikk slutter å virke.

For ti år siden arbeidet Debes mot kunder som tviholdt på Cobol og stormaskiner, mens leverandøren prøvde å presse dem over til «mer moderne» løsninger.

– Da jeg tok initiativet til en kundeundersøkelse, var svaret klart. Det de ville ha var ikke ny teknologi. De ville ha rabatt dersom de inngikk vedlikeholdskontrakter på fem år. Jeg vet at av disse kundene, bruker 25 prosent fortsatt systemer som de ble forsøkt presset bort fra for ti år siden fordi de da ble betraktet som umoderne. Deres poeng var: Det virker. Hvorfor bytte ut noe som virker hvis det ikke gir deg en klar konkurransefordel?

Lawson er altså ikke dem som insisterer på å selge deg spissteknologi. De er heller ikke opptatt av åpen kildekode. Systemet deres er blant dem som ikke virker på Linux. Det kan skjøres på Windows og på Unix, og det krever IBMs WebSphere i bunn. Er de «umoderne»?

– Vi har i gang en prosess der kunder gradvis går over til våre Java-baserte produkter, de som kjøres på IBMs mellomvare WebSphere. Det gir blant annet den fordelen at de kan utveksle tjenester med omverdenen som «web services».

Valget av et IBM-produkt som plattform for Lawsons ERP forklarer Debes slik:

– Rørleggingen for applikasjoner er blitt mye bedre. Vi er ikke gode på mellomvare og rørlegging. Vi er spesialister på applikasjoner. Derfor bruker vi den rørleggingen som finnes der ute. Vi mener WebSphere var et godt valg. SAP derimot legger sine egne rør. Vi erfarer at svært få kunder har innvendinger mot vårt valg av rørlegger. Det er også svært få som ber oss legge til rette for en friprog-plattform.

Hva med «software as a service», «SaaS», som flere av konkurrentene er opptatt av?

– Vi kan gjøre masse i det virtuelle rom, og vi har også avtaler med tredje part slik at vi kan tilby abonnementsløsninger. Men vi tror ikke det er noe grunnlag for å gjøre dette til et eget produkt.

Debes mener det er feil å trekke fram Salesforce.com som eksempel på selskap som er vellykket fordi det tilbyr sine produkter på abonnement over web.

– Vi bruker selv Salesforce.com som salgsstøtteverktøy. Jeg mener selskapet er vellykket av samme grunn som IBM og alle andre. De vellykkede er ikke de innovative, men de som lager brukervennlige varer. Det fremste kjennetegnet ved Salesforce.com, i motsetning til for eksempel Siebel, er brukervennligheten. De hadde vokst langt raskere dersom de ikke hadde insistert på «software as a service». SaaS er ikke faktoren bak deres framgang.

Krisetider er oppkjøpstider.

– For oss spiller det to veier. Vi er selv på jakt etter oppkjøpskandidater, ikke blant SaaS- og nettskyleverandører, men blant nisjeaktører som kan utfylle våre egne produkter. På den andre siden er det også folk som lurer på når Lawson blir kjøpt.

Debes er opptatt av ryktene om at IBM kan tenkes å kjøpe Sun.

– Et slikt kjøp vil rense markedet noe. Men man lurer på hva slags gevinst IBM venter seg. Hvorfor kjøpte IBM databaseselskapet Informix i sin tid? Kanskje det dreier seg om å gi taperne et hjem.

Det er tull av IBM å fortsatt profilere seg som et ikke-applikasjonsselskap, mener Debes.

– De er så helt klart inne i applikasjonsmarkedet, selv om de kaller det noe annet. Det er derfor de måtte kjøpe Cognos etter at SAP hadde kjøpt Business Objects og Oracle hadde tatt over Hyperion. Grunnen til at Oracle kjøpte Peoplesoft var at både Peoplesoft og JD Edwards hadde en filosofi orientert mot DB2 og WebSphere. Jeg tror IBM angrer bittert på at de ikke kjøpte JD Edwards.

Vil IBM kjøpe Lawson?

– Ved siden av Infor er Lawson det ene av to gjenstående større uavhengige programvareselskaper. Problemet til IBM er at de har innbringende partnerskap med både SAP og Oracle, og at et Lawson-kjøp ville sette disse på spill. Man kan tenke seg situasjoner, for eksempel dersom Microsoft gjorde alvor av å kjøpe SAP, der dette hensynet plutselig ble mindre viktig.

    Les også:

Til toppen