Utsetter outsourcing på grunn av finanskrisen

Krisen kan slå begge veier, men nye tall viser at den går hardt ut over tjenesteutsetting.

Å sette ut IT-tjenester som helpdesk, nettverksdrift, telefonbetjening og IT-drift er svært vanlig for store virksomheter.

Det viser også tall fra TPI Index som gir ut faste kvartalsrapporter over utviklingen på det globale outsourcingsmarkedet. Trenden har vært at stadig flere velger å sette ut IT-tjenester, men tredje kvartal i år viste et fall.

Verdien av kontrakter som er skrevet i Europa, Midtøsten og Afrika (EMEA) ble redusert med 70 prosent sammenlignet med året før.

I årets tredje kvartal ble det skrevet 56 kontrakter i EMEA til en samlet verdi av 4,4 milliarder euro med en årlig kontraktsverdi på 876 millioner euro.

I Norge rådgir TPI tre store virksomheter innen forskjellige bransjer. Telekommunikasjon står for 34 prosent av de totale outsourcings-oppdragene, produksjon 24,4 prosent, mens finanssektoren har blitt redusert fra snaue 40 til 16,8 prosent målt mot samme periode i fjor.

- Vi vet at mange har kontrakter som er klar for signering, men at de nå avventer på grunn av finanskrisen, sier rådgiver Tom Olsen i TPI Nordic til digi.no.

Outsourcing eller tjenesteutsetting av IT er et betydelig forretningsområde. I årets tredje kvartal ble det skrevet 56 kontrakter i EMEA (Europa, Midt-Østen og Aisa) til en samlet verdi av 4.4 milliarder euro med en årlig kontraktsverdi på 876 millioner euro.

- Vi ser at det i tredje kvartal er færre antall kontrakter og mindre store transaksjoner, sier Olsen.

Han synes det er forunderlig at bedriftene velger bort outsourcing for å spare penger. All erfaring tilsier at dette gir gevinst, mener han.

I de gode tidene som har vært fram til nå har det vært gevinst fordi man frigjør kapital og mennesker. I dårlige tider mener Olsen at bedrifter vil spare på å sette ut IT-oppdragene.

TPI jobber tett opp mot kundens organisasjon for å oppnå optimal effektivitet ved hjelp av den beste kombinasjonen av alternative modeller for sourcing, så som intern sourcing, delte tjenester, offshoring og outsourcing.

Til tross for spesialkompetansen, har et annet analyseselskap kommet frem til helt andre konklusjoner. I en analyse sier Gartner det kan være mer lønnsomt for kundene å selv ta driften: Outsourcing costs more than in-house.

Det er naturlig nok finanssektoren som har bremset mest, og som nå vurderer selv å drifte sin egen IT.

- Fra å ha snaue 40 prosent andel av outsourcingskontraktene i fjor, falt andelen i tredje kvartal til 16,8 prosent i følge tall fra TPI.

Olsen tror likevel på 10 prosent vekst for hele 2008.

Til tross for at det globale markedet var svakere i tredje kvartal, er fortsatt den samlede kontraktsverdien og antall kontrakter høyere for 2008 sammenlignet med samme periode for 2007. Prognosen viser at hele 2008 blir bedre enn 2007 hvor kontrakter til en verdi av 68 milliarder euro ble ingått.

    Les også:

Til toppen