Microsoft ser ut til å lykkes langt bedre med Surface Pro 2 enn med forgjengeren. På utsiden er det lite som skiller, men ny og kraftigere innmat sørger blant annet for bedre batteritid enn før. (Bilde: Bjørn Eirik Loftås/DinSide)

Utsolgt for Surface Pro

Lykken kan ha snudd for Microsoft.

Microsoft har ennå til gode å skryte av godt salg av sine Surface-brett. Snarere ble produktserien i første omgang regnet som en flopp.

Med de oppgraderte etterfølgerne Surface 2 og Surface Pro 2, begge ble lansert i høst, ser situasjonen langt lysere ut.

De siste dagene har en rekke amerikanske medier fortalt varianter av den samme historien: Varelagrene begynner å bli tomme. Det er vanskelig å få tak i brettene hos store forhandlere som Best Buy, Walmart, Staples og Amazon.

Microsoft i USA er selv utsolgt for annengenerasjons Surface, både det billigere ARM-baserte alternativet og fullblods-utgaven med ordentlig Windows.

I uken før julefreden senker seg er Surface Pro 2 for første gang utsolgt også i nettbutikken til Microsoft Norge.

Bare den høyest spekkede maskinen med 512 gigabyte lagringsplass er fortsatt mulig å kjøpe der. Den koster til gjengjeld nærmere 15 tusen kroner.

Flere norske forhandlere oppgir også at de er utsolgt for Microsofts nyeste nettbrett-pc.

Mashable stilte seg selv spørsmålet for eventuelle konspirasjonsteoretikere, om Microsoft kan ha skapt inntrykk av kunstig høy etterspørsel ved å begrense tilgangen. Det synes ikke å være tilfelle.

Derimot kan selgere ved flere butikker bekrefte at brettene er svært populære.

Microsoft sentralt har ikke ønsket å røpe salgstallene for Surface, skriver Neowin.

Vanskeligheter med å få tak i Surface er ikke bare positivt for Microsoft. I den viktige julehandelen vil de tomme lagrene kunne hemme selskapets omsetning, ifølge Techcrunch.

– Det stemmer at vi er utsolgt for enkelte varer, sier Åse Marthinsen i Microsoft Norge til digi.no. Hun er kategorisjef for Surface i privatmarkedet.

Foruten positive tilbakemeldinger fra kunder, mener hun at kjennskapen til Surface er blitt langt bedre enn tidligere. - Folk har begynt å forstå hva produktet er for noe.

– Norge skiller seg ut med at Pro 2 har solgt ekstra godt. Vi håper å kunne fylle på lagrene litt, men det spørs om vi klarer å dekke etterspørselen, sier Marthinsen til digi.no.

    Les også:

Til toppen