Utstyrte kunder med spionbrikke

En tysk butikkjede har gitt en smakebit på fremtidige problemer med såkalte RFID-brikker.

RFID-brikker - ørsmå køfri-brikker - skal revolusjonerer varehandelen. For med antenner i takene på butikkene, lagerne og i lastebilene er det slutt på varetelling - man vil alltid vite hvilke varer som er hvor og hva som trengs.

(Det forstørrede bildet over viser en brikke der de synlige kretsbanene er antennen)

2004 spås å bli året RFID tas i bruk. En rekke store aktører som Pentagon, Wal-Mart og den tyske varegiganten Metro Group arbeider med å ta RFID-brikker i bruk.

Men brikkene har også poteniale til å overvåke, noe en rekke grupperinger har advart mot. Det har vært størst fokus på muligheten for å lese brikken og finne ut hva du har kjøpt - kanskje mens du går på gaten eller er inn i en annen butikk.

Men Metro Group forsøkte seg med en annen vri som kanskje ikke så mange hadde tenkt på. Selskapet har i det stille lagt inn en RFID-brikke i sine loyalitetskort (minne som Trumf).

Dette åpner store muligheter, for kundene har alltid dette kortet på seg og Metro Group vet hvilket ID-nummer hver kunder har.

Dermed vil Metro Group kunne følge kundene rundt i butikkene og logge hvordan de beveger seg og hvor de stopper, skriver Associated Press. Dette er verdifull informasjon, både om en enkelperson og om grupper av kunder, påpeker kritikere.

Avsløringen har gjort at Metro Group nå har stoppet å legge å RFID-brikker i kundekortene sine.

Men Metro Groups plan om å styre varene sine med RFID-brikker ruller videre. I løpet av november skal 100 av deres leverandører og 250 av deres butikker ta i bruk systemet.

Til toppen