Utvidet lynmeldingsstøtte i Lotus Sametime

Den neste versjonen av Lotus Sametime skal få støtte for lynmeldinger fra andre leverandører.

IBM annonserte i går den kommende versjon 7.5 av samarbeidsproduktet Lotus Sametime. Blant nyhetene er mer lyd- og videokonferanse-integrasjon og muligheten til å kommunisere via lynmeldinger med brukere av andre lynmeldingstjenester.

Foreløpig har IBM inngått avtaler med AOL og Yahoo! om interoperabilitet mellom selskapenes respektive lynmeldingstjenester. AOL tilbyr blant annet lynmeldingstjenestene AIM, ICQ og Apple iChat. Sametime-brukerne skal også få tilgang til AOLs AIM Clearinghouse-tjeneste, som skal gjøre det enklere å koble seg til brukere av andre lynmeldingstjenester for bedrifter.

Yahoo! tilbyr lynmeldingstjenesten Yahoo! Messenger. Interoperabiliteten mellom Sametime og Yahoo! Messenger vil være basert på standardprotokollen SIP/SIMPLE. Den vil etablere en server-til-server-forbindelse og kun kreve en enkelt innloggingsidentitet.

Dessuten har IBM og Google til hensikt å etablere en standardbasert forbindelse mellom Sametime og Google Talk.

Tilknytningen vil gjøres mulig gjennom en ny, SIP-basert Real-Time Collaboration Gateway som IBM planlegger å gjøre tilgjengelig senere i år. Selskapet vil bygge denne funksjonaliteten inn i Lotus Sametime og tilby dette uten ekstra kostnader for brukerne.

Sametime 7.5 kan foreløpig ventes i midten av 2006. Den vil i tillegg til de nevnte interoperabilitets-nyhetene inkludere mer enn hundre nye funksjoner,

Dette inkluderer et nytt brukergrensesnitt for lynmeldingsklienten med funksjonalitet som skal være velkjent for brukerne av offentlige lynmeldingstjenester. Sikkerheten, personvernet og egenskaper knyttet til lokalitetsbevissthet skal være forbedret.

IBM planlegger å tilby Lotus Sametime 7.5 til Mac OS X 10.4 og nyere, samt til Linux. Klienten vil bygge på åpen kildekoderammeverket Eclipse og skal tilby brukerne tilgang til nye plugin-egenskaper, inkludert utvidelser for lyd og video, kartapplikasjoner og integrasjon av bedriftskalendere.

Et nytt webkonferansegrensesnitt skal gjøre det enklere å opprette og administrere nettmøter. Den nye klienten åpner at flere kan kjøre presentasjoner, at presentasjonene kan endres under webkonferansen og at applikasjoner kan deles. Deltakerne skal automatisk kobles til konferansen på nytt hvis det oppstår midlertidige sammenbrudd i forbindelsen.

Blant de IBM samarbeider med på lyd- og videosiden er leverandører som Avaya, Nortel, Polycom, Premiere Global Services, Siemens og Tandberg. Samarbeidet skal gjøre det mulig for Sametime-brukerne å opprette samtaler og konferanser ved hjelp av få tastetrykk.

Til toppen