Utvidet Xbox-garanti kan koste milliarder

Den svært høye feilraten til Xbox 360 har fått Microsoft til å utvide garantiordningen. Det blir dyrt.

Helt siden Xbox 360 kom på markedet har spillkonsollen hatt et rykte på seg for å være utsatt for mange feil. Ikke navngitte ansatte ved store, amerikanske forhandlere fortalte nylig til PCWorld.com om en feilrate på mellom 25 og 33 prosent. Microsoft selv skal tidligere ha sagt at feilraten til Xbox 360 er godt innenfor industristandardene på 3 til 5 prosent.

I går kom det nye toner fra selskapet. Det annonserte da at den globale garantiordningen for Xbox 360 skal utvides. Enhver Xbox 360-kunde som opplever en generell maskinvarefeil, noe som indikeres av tre blinkende, røde lys, vil nå få dekke reparasjons- og fraktutgiftene de første tre årene etter at maskinen ble kjøpt. Dette gjelder også for maskiner som allerede er kjøpt.

Microsoft skriver at antallet reparasjoner på Xbox 360-konsoller har blitt uakseptabelt høyt. Selskapet har derfor gjennomført undersøkelser for å finne årsaken til problemene. En rekke faktorer er blitt identifisert og er blitt rettet i nye konsoller.

Microsoft vil belaste sitt resultat før skatt med en avskrivning på mellom 1,05 og 1,15 milliarder dollar for kvartalet fram til 30. juni 2007. Avskrivningen skal dekke kostnader som ventes å komme i forbindelse med eksisterende og nye regler for kundekompensasjon knyttet til Xbox 360.

Kunder som tidligere har betalt for reparasjon knyttet til feilmeldingen de tre blinkende lysene gir, vil få refundert utgiftene, skriver Microsoft.

I går ble det ifølge News.com også kjent at Microsoft ikke helt har greid å nå salgsmålet på 12 millioner Xbox 360-enheter innen utgangen av regnskapsåret som ble avslutten den 30. juni. I stedet ble det solgt 11,6 millioner enheter, noe økonomisjef i Microsoft, Chris Liddell, mener er litt svakt, men likevel til å være fornøyd med.

Til toppen