Den norske ideen er å "legge ut" for det meste av utviklingskostnadene og beholde rettighetene, slik at en app kan gjenbrukes av flere til en lavere pris på inngangsbilletten. (Bilde: Colourbox)

DELINGSØKONOMI

Utvikler apper i spleiselag

Tar 75 prosent av regningen med svenske millioner i ryggen.

En ny forretningsmodell for utvikling av mobilapper til bedrifter tar form her på berget.

Det startet med en prat om kostbare konsulentkostnader og har så langt munnet ut i utvikling av apper for bedriftsmarkedet finansiert etter modell fra Spotify.

– Vi oppdaget at ikke alle tar seg råd til å bruke én million kroner på å få utviklet mobilapp til et avgrenset formål i bedriften, sier Tomas Pinås, leder for mobile løsninger hos Sigma Mobility.

Da kom ideen om å lage applikasjoner på bestilling, ta den største kostnaden selv og beholde eierskapet for gjenbruk.

– Dette er delingsøkonomi i praksis, mener Pinås.

Les også: Gratis sikkerhetsnett blokkerer farlige nettsider

Bygger appstore

Konseptet har begynt å bære frukter. Siden oppstart i fjor høst er det laget HMS-apper for oljeservicebransjen, lojalitetsapper for detaljhandelen og en applikasjon for Nexans kalt «Sikkerhet på reisen».

I hovedsak er det snakk om applikasjoner på mobilen som henter ut nyttige data og funksjoner fra bedriftens kjernesystemer.

Sigma lokker med å ta 75 prosent av utviklingskostnadene.

– De som bestiller, slipper unna med en brøkdel av kostnadene, mens vi beholder rettighetene, forklarer Pinås.

På den måten bygger selskapet opp en stadig større appstore, der løsningene kan tilpasses hver bedrift eller brukes som de er.

– Anskaffelsen dreier dermed ikke om investeringer, men en månedlig leie. Vi går fra capex til opex, sier mobilitetssjefen.

Les også: Facebook vil streame musikk

Svenske penger

For å komme i gang med en slik forretningsidé, må du ha penger. Det koster fort noen hundre tusen å utvikle en ny app.

Sigma Moblity har svenske Danir på toppen av pyramiden.

Her er noe av konseptet å la entreprenører prøve seg på nye ideer, og de svenske eierne har skutt inn 10 millioner norske kroner.

Det skal være nok til å holde hjulene i gang frem til de etter planen skal tjene penger på app-abonnenter i 2016.

Pinås tror det skal gå greit.

– Når vi legger ut 75 prosent av kostnadene, går vi break even med fire-fem nye brukere på den samme appen. Hvis tempoet ikke skulle holde seg, har vi kapital nok til å fortsette å bygge i hele 2016, sier han.

Les også: Fjernet «adware»-apper fra Google Play

Tomas Pinås, leder for mobile løsninger, Sigma Mobility.
Tomas Pinås hos Sigma Mobility regner med at butikken kommer til å gå rundt ved årsskiftet. Bilde: Pressefoto

Krever IT-kompetanse

Utfordringen med en slik løsning er at de som abonnent må ha et oppegående IT-miljø på jobben.

– Ja, vi snakker om å hente informasjon fra kjernesystemene. på en trygg måte, og det krever noe integrasjon. Vi har ikke detaljkunnskap om disse systemene, så den biten må de fikse selv. Alternativet er å betale noen andre for å ta den biten, sier Pinås.

Les denne: – Kunne sluppet dobbeltarbeid

10 prosent

Kabelprodusenten Nexans prøver seg på konseptet og skal snart rulle ut appen "Sikkerhet på reise".

Den samler informasjon om blant annet reiserute, hotell, leiebil og oppdragsgiver. I tillegg varsler den brukeren når det er på tide å melde fra til arbeidsgiver at han eller hun har det bra.

– Denne meldingen kommer direkte til vår beredskapssentral. Hvis den ikke kommer, kan vi raskt treffe tiltak for å finne ut hva som eventuelt har skjedd, forklarer sikkerhetssjef Are Lydersen hos Nexans.

Han anslåt at kostnadene ligger på ti prosent av et tradisjonelt utviklingsprosjekt.

– I forhold til hva vi har sett på tidligere av sammenlignbare løsninger, er kostnadene betydelig lavere. Da var inngangssummen på drøyt 340.000 kroner, i tillegg til driftskostnader i forbindelse med oppdateringer. Det ville vært en betydelig investering med fortløpende driftskostnader. På denne appen snakker vi om en sum langt under 10 prosent av tidligere tilbud, sier Lydersen til digi.no.

Den summen er ikke totalen, men et månedsbeløp så lenge sppen brukes, og som kan fordeles på alle reisende i selskapet.

– Kostnaden er minimal i forhold til å måtte stå for alle kostnader med utvikling, integrering til nødvendige system, implementering og lignendne. En annen fordel er at vi på kort tid kan si opp avtalen og med det kun ha betalt for bruk av appen i brukt periode, påpeker sikkerhetssjefen.

Les også: Disse tre selskapene skal bygge strømkabelen mellom Norge og Storbritannia

Nexans anslår at selskapets nye sikkerhetsapp for arbeidsreiser har en inngangsbillett på 10 prosent av en ordinær utviklingskontrakt.

Telenor-pilot

Telenor er nysgjerrig på konseptet og blir med på en pilot med en litt annen vinkel.

– Vi skal etablere en appstore der våre kunder kan få bedriftsrelaterte mobilløsninger som en del av sitt abonnement, sier direktør for forretningsutvikling Tron Syversen hos Telenor Cloud Services.

Piloten kjøres i Telenor Norge. Hvis dette lykkes, kan det bli aktuelt for Telenor-konsernet å benytte appstore-konseptet i flere land.

Få med deg: – Skype og Telenor må ha like spilleregler

Signaleffekt

Telenor-piloten har hatt signaleffekt og økt interessen for spleise- og leie-appene. Virksomheter i alle størrelser har henvendt seg.

Konsekvensen er at Sigma Mobility må øke staben med 30 prosent for å klare å ta unna alle henvendelsene. I dag teller den 28 medarbeidere.

Konkret antall kunder er syv, mens det er snekret 15 apper. 25 er i bestilling.

Så du denne? Skjøt i stykker fiberkabel med hagle

Til toppen