Hege Skryseth skal lede 450 ansatte i Kongsbergs nye digitalselskap. (Foto: Per Ervland, arkivfoto)

Kongsberg Digital

Utvikler blir Kongsbergs nye digitalsjef

Internett of things, bigdata og kunstig intelligens gjør at Kongsberg lager datterselskap.

Hege Skryseth blir både Kongsberg Gruppens nye digitalsjef og sjef for konsernets nye programvareselskap – Kongsberg Digital.

Det nye datterselskapet skal i første omgang satse i markeder der Kongsberg er inne i dag, men de skal også se på nye markeder.

Fra Microsoft

Skryseth kom høsten 2013 til Kongsberg-gruppen fra stillingen som administrerende direktør i Microsoft Norge.

– Jeg tror det er verdifull kompetanse. Jeg har jobbet innenfor softwaremiljøet hele mitt liv, sier hun til digi.no.

Opprinnelig er hun softwareutvikler. Hun tok programmering og systemering på Datahøgskolen og var ferdig i 1989.

Samler folk

Kongsberg varslet under dagens resultatfremleggelse om det nye selskapet. I starten vil det bestå av omtrent 450 ansatte fra eksisterende software- og simuleringsmiljø i Kongsberg Oil & Gas Technologies og Kongsberg Maritime.

– Vi ser at Kongsberg har anledning til å ta en industriell, digital posisjon og da vil vi fokusere innledningsvis på de områdene vi har tung industriell kompetanse på, sier hun.

Hun ramser opp maritim, olje og gass og forsvar og rom-området.

– Starten på en reise

– Men det kan også være andre områder. Dette er starten på en reise, så det er også andre områder som vil være aktuelle og interessante for oss fremover, sier hun.

Hun kan ennå ikke fortelle hvilke, men selskapet har varslet at det vil komme med mer spesifikk informasjon når de presenterer resultatene for første kvartal.

70 prosent software

70 prosent av Kongsberg-konsernet, handler om software, ifølge meldingen fra selskapet.

Kongsberg er et av de største, om ikke det største softwareutviklingsmiljøet i Norge, ifølge Skryseth.

Sanntids beslutningsstøtte, nevner hun som et eksempel på områder hvor de legger merke til interesse fra kunder og samarbeidspartnere.

Kunstig intelligens

Skryseth nevner tingenes internett, big data og kunstig intelligens som andre viktige drivere bak satsingen.

– Vi har kompetanse i enkeltmiljøer i dag på disse, men vi kan ta en posisjon i større grad på tvers av konsernet, sier hun.

– Jeg synes det er veldig spennende. Jeg tror det vil oppleves som samlende blant våre ansatte med tanke på mye av den unike kompetansen som konsernet samlet besitter, sier hun.

Til toppen