Boston Dynamics LS3 finner selv fram i ulendt terreng, og er omtrent umulig å velte. (Bilde: Boston Dynamics)

Utvikler kunstig esel

Til militære formål, selvfølgelig.

Pentagons forskningsavdeling Darpa har inngått en kontrakt på 10 millioner dollar med robotprodusenten Boston Dynamics for å få utviklet et kunstig esel.

Prosjektet er en videreføring av selskapets firbeinte robot LS3 (Legged Squad Support System, altså lagstøttesystem med bein) som først ble vist offentlig i januar 2012.

Den nye LS3 skal være på størrelse med et esel. Den skal kunne bære opptil 180 kilogram med utstyr, og tilstrekkelig med drivstoff til å kunne bevege seg 30 kilometer under et oppdrag på 24 timer. Det kunstige eselet skal også kunne fungere som aggregat for å lade elektronisk utstyr.

En video lagt ut på selskapets nettsted viser hvordan det kunstige eselet raser gjennom ulendt terreng. Det skal være like vanskelig å få en LS3 til å velte som det er å rikke et vanlig esel uten å ty til politimester Bastians kjente triks.

Et viktig poeng med det kunstige eselet er å avlaste infanterister, som i dag må bære lass på opptil 45 kilogram. Ifølge det fagmilitære magasinet Military and Aerospace Electronics har US Army oppført fysisk overbelastning på listen over sine fem største vitenskapelige og teknologiske utfordringer.

Bildematerialet gir inntrykk av at LS3 kan bevege seg forholdsvis raskt, her uten oppakning.
Bildematerialet gir inntrykk av at LS3 kan bevege seg forholdsvis raskt, her uten oppakning. Bilde: Boston Dynamics

Andre krav går ut på at roboten skal være motstandsdyktig mot fiendtlig ildgivning, og kunne operere i stille modus når det trengs. Det går fram av videoen at dagens LS3 støyer som en bensindrevet gressklipper.

Den forbedrede utgaven skal kunne lastes med opptil 180 kilogram med utstyr.
Den forbedrede utgaven skal kunne lastes med opptil 180 kilogram med utstyr. Bilde: Boston Dynamics

LS3 skal kunne operere i minst tre ulike modus:

  • «Leader-follower tight» (følg leder tett) innebærer at roboten skal følge en gitt leder så tett som mulig.
  • «Leader-follower corridor» (følg leder løst) innebærer at roboten skal følge en gitt leder, men med anledning til å velge et mer hensiktsmessig spor.
  • «Go-to-waypoint» (gå til gitt punkt) innebærer at roboten selv finner fram til gitt koordinater.

Det arbeides også med å finne ut hvordan det kunstige eselet skal kunne lystre talekommandoer.

LS3 er stødig på skråplan.
LS3 er stødig på skråplan. Bilde: Boston Dynamics

Avtalen med Darpa innebærer at prosjektet skal overleveres innen 31. mars 2015. Da skal den mer avanserte LS3 for første gang inngå i en militær øvelse.

Til toppen