Google Now ble introdusert med Android 4.1 og lærer gradvis hvilken informasjon som kan være nyttig for brukeren i ulike situasjoner. Enn så lenge er den annonsefri. (Bilde: Harald Brombach)

– Utvikler uten tanke på inntektene

Google-tjenester uten planer om annonser.

Google har et mangfold av tjenester. Så mange og i noen tilfeller så dominerende at selskapet er i søkelyset til konkurransemyndighetene i både USA og EU. Men inntektene fra de etablerte tjenestene har gjort det mulig for selskapet å eksperimentere med nye tjenester som kanskje ikke vil gi direkte inntekter på mange år, om i det hele tatt.

Google Now, en persontilpasset tjeneste som er en del av Android 4.1 og nyere, er et eksempel på dette. Tjenesten skal gi brukeren tips og råd som brukeren kan ha behov for, uten at brukeren må be om det.

I Google Now finner man ingen annonser, men trolig kommer etter hvert som enda mer av Googles trafikk flyttes over på mobilen. Foreløpig er Googles fokus å forstå hvordan brukerne benytter tjenesten.

Rikard Steiber er global markedssjef i Google med ansvar for mobil og sosiale medier.
Rikard Steiber er global markedssjef i Google med ansvar for mobil og sosiale medier. Bilde: LinkedIn

– Det er det som er så interessant ved å jobbe i Google. Våre venner ingeniørene som bringer fram tjenesten, henter bare fram noe som skal være bra for brukerne. Ofte er et det helt annet team som får tenke ut hvordan vi kan tjene penger på det, sier Rikard Steiber til Computer Sweden. Steiber er svensk og global direktør for sosial- og mobilmarkedsføring i Google.

Mobilinntektene til Google vokser svært kraftig for tiden, men innen det andre andre ansvarsområdet til Steiber, kan det virke som om han møter noe motstand internt. Under et nylig møte med pressen i Googles lokaler i Amsterdam, sa Bradley Horowitz, sjefen for Googles mangesidede Google+-tjeneste, at sosiale nettverk ikke er det rette stedet å levere annonser. I motsetning til Facebook er Google+ derfor annonsefri.

Tjenesten benyttes i stedet til å samle inn data som gjør det mulig for Google å vise bedre rettede annonser på andre Google-tjenester.

Google+-sjef Bradley Horowitz
Google+-sjef Bradley Horowitz Bilde: Google

– Det er aldri noe godt tidspunkt å vise annonser i et sosialt nettverk, hvor brukeren er engasjer i en sosial samhandling hvor annonser ikke er ønsket, sa Horowitz, ifølge nettstedet Dutchcowboys. Et engelskspråklig referat av artikkelen finnes her.

– Annonser vises nå stort sett på det tidspunktet og den måten som en annonsør ønsker. Det betyr ikke at dette passer med brukeropplevelsen, la han til.

Man kan jo lure på hva for eksempel Facebook tenker om dette.

    Les også:

Til toppen