Uværet på Vestlandet har påført Telenors nett mange og alvorlige skader, og dekningsdirektør Bjørn Amundsen (t.h.) legger ikke skjul på at det tar tid å fikse alt. Her fra et fiberbrudd i Troms på nyåret. (Bilde: Telenor)

Uvær gir ventetid hos Telenor

Importerer folk til å reparere skader.

Telenor begynner å få kontroll på skadene etter uværet den siste uken.

Men nå er det ventet nytt uvær.

Les også: Uværet slo ut 200 basestasjoner

Ikke friskmeldt

Både Mons og Nina har gjort store ødeleggelser, og de har fått bistand fra kraftig lyn og torden.

Selskapet melder at omfanget av feil reduseres fortløpende, men det er for tidlig å friskmelde nettet.

– Vi har dessverre noe lengre svartid på kundeservice, og det vil fremdeles ta mange dager å rette alle feilene som har oppstått. Denne ekstraordinære situasjonen vil også påvirke leveransetiden vår, men vi kaller inn alle tilgjengelige ressurser og har høyeste prioritet på dette arbeidet, sier dekningsdirektør Bjørn Amundsen i Telenor Norge.

Feil på feil

I tillegg til at uvær som Mons, og særlig Nina har skadet Telenors utstyr, har også store deler av Norge opplevd unormalt kraftig lyn og tordenvær den siste tiden.

HEKTISK: Telenors driftsenter på Fornebu er nervesenteret som overvåker utfall i selskapets omfattende infrastruktur.
HEKTISK: Telenors driftsenter på Fornebu er nervesenteret som overvåker utfall i selskapets omfattende infrastruktur. Bilde: Telenor

– På tirsdag alene var det mer enn 2.400 lynnedslag over Norge. I tillegg er det verdt å nevne at vinterlyn er mye kraftigere enn sommerlyn. Konsekvensene blir derfor større, sier Amundsen.

Siste ukes uvær kommer på toppen av en lang periode med mye uvær og utfall.

I tillegg er mange av feilene komplekse som det tar tid å få orden på.

– En utfordring for entreprenørene er at de oppdager nye feil i forbindelse med feilretting. Det kan bety at vi også må ha ut en annen type kompetanse for å fortsette feilrettingen. I tillegg er været fortsatt en stor utfordring for sikkerheten mange steder. Dette kommer på toppen av trefall og ras som skaper farlige situasjoner, forklarer Amundsen.

Import

Telenor har nå flyttet entreprenørressurser fra deler av landet som ikke har vært så utsatt for uværets ødeleggelser.

– Vi vil også hente inn ytterligere ressurser fra andre land for å øke kapasiteten på feilretting, sier Amundsen.

Et av tiltakene som nå gjøres og som har vist seg effektfullt er at entreprenørene tar unna feilrettingen i ett område av gangen.

På den måten sparer tid på å reise mellom de ulike områdene

Uværet på Vestlandet førte til mange og kompliserte feil som er tidkrevende å rette opp. Nå er mer uvær i vente.
Uværet på Vestlandet førte til mange og kompliserte feil som er tidkrevende å rette opp. Nå er mer uvær i vente. Bilde: Telenor

Ventetid

Den store mengden med reparasjoner går utover selskapets ordinære leveranser.

Telenor rapporterer om mellom fire og seks ukers ventetid på bestilte mobil og bredbåndstjenester.

– Det er et nytt uvær på vei og Telenor følger denne sitasjonen nøye. Vi står overfor en ganske krevende situasjon, sier dekningsdirektøren i en pressemelding fra selskapet.

Les også: Gir fra seg frekvenser og basestasjoner

Store feil

Siden stormen Nina rammet Vestlandet lørdag 10. januar, er 80 basestasjoner i Hordaland oppe og går igjen.

– Og flere tusen bredbåndskunder har fått tilbake tjenestene sine. Natt til torsdag fikk vi rettet den siste av de store fiberfeilene i Hordaland, og ytterligere forbedring forventes utover torsdag, sier Amundsen.

Store og alvorlige feil på mobiltelefoni og bredbånd i Rogaland, Hordaland og Sogn og Fjordane er i ferd med å bli rettet, og mange har nå tjenestene tilbake.

Men Telenor legger ikke skjul på at det er flere småfeil på flere steder som det vil ta tid og ressurser å fikse.

    Les også:

Til toppen