Uventet fall i Nokia-salget

Nokia-sjef Jorma Ollila måtte i går varsle et svakt fall i salget og ble hardt straffet på børsen.

Når du har nesten 40 prosent av markedet, er det ikke alltid så lett å vokse videre. Nokia måtte i går varsle at selskapet ikke salget ikke vokser i første kvartal - det ender faktisk med et fall på 2 prosent sammenlignet med i fjor.

Nokia hadde tidligere spådd 3-7 prosent vekst, og resultatvarslet har spredd dårlig stemning til mange aksjemarkeder og IKT-aksjer generelt. Hardest rammet ble Nokia selv - nyheten sendte ned kursen med hele 17-19 prosent på forskjellige børser i går.

Kontrastene er store - for akkurat nå er kampen mellom Nokia og erke-konkurrenten Ericsson snudd. Begge selskaper er store på salg av utstyr til mobilnett, men der Nokia faller svinger Ericsson seg nå opp etter tre beintøffe år med tap.

Et av Nokias problemer er at selskapet har vært sene til å plukke opp endringer i mobilmarkedet. Selskapet er riktignok så vidt ledende på salget av mobiler med kamera, men der selskapet burde ha hatt 40 prosent, ligger markedsandelen bare på 14 prosent i fjerde kvartal 2003. Dette viser tall fra det Boston-basert Strategy Analytics digi.no omtalte i forrige uke.

Nokia innrømmer da også selv at det er på mellom-avanserte modeller med innebygde kamera selskapet er svake i øyeblikket.

Analytikere påpeker også at det ser ut som kundene foretrekker såkalte "skall-telefoner" med oppbrettbare lokk. Først nå kommer Nokias første skalltelefon, Nokia 7200 i salg.

Til toppen