Vær kritisk til prisguider på Internett

Prisguider på Internett kan være til hjelp, men vær kritisk, anbefaler Forbrukerombudet.

Flere sammenliknende prisguider har poppet opp på Internett i løpet av de to siste årene, beregnet på forbrukere. Guidene er ment å skaffe en bedre oversikt over priser på forskjellige varer. I Norge er Kelkoo og Cool.no blant de mest kjente.

Vær åpen, men kritisk, er rådet til økonomisk rådgiver Lasse Billington i Forbrukerombudet.

– I utgangspunktet er vi glad for at det kommer uavhengige aktører med guider som gjør det lettere for forbrukere. Men ikke sluk rådene og prøv å se sammenhengen, råder Billington.

Han påpeker at det ikke er noen garanti for at produktene er uhildet av tjenesteleverandørene og om det foreligger noen avtaler mellom partene. Produktutvalget som ligger i produktsammenligningen behøver heller ikke utgjøre det totale tilbudet i markedet.

– Selv om guiden forteller at produktet er det billigste i markedet, behøver det nødvendigvis ikke være det. Det kan være både bedre og billigere produkter, men i de fleste tilfeller er det er stor jobb å orientere seg i et uoversiktlig marked, sier Billington.

Han påpeker at guider ikke nødvendigvis alltid sammenligner epler med epler, men kanskje epler med pærer.

– Det vil for eksempel være feil å sammenligne egenskaper og pris med en mobiltelefon med kamera kontra en mobil uten kamera, sier Billington.

Nettguiden Cool.no har fornyet sin løsning som de hevder er bedre enn konkurrenten Kelkoo.

Cool.no har foreløpig 19.000 produkter i sitt sortiment, som forbrukeren ved å klikke på et ønsket produkt får listet opp hvem som leverer det og til hvilken pris varen er tilgjengelig for.

– Ved at forbrukeren selv har mulighet til å sammenlikne priser, har vi stor tro på at dette vil føre til økt konkurranse mellom leverandørene som vil være det beste fra forbrukerne, uttaler daglig leder Nicolas Weiss-Andersen i Cool.no.

Weiss-Andersen hevder å være bedre enn Kelkoo som trolig er den største aktøren på prissammenlikning på Internett i Norge.

– Kelkoo lever godt på klikkbaserte avtaler, som gir høy risiko for annonsørene i nettverket, mener Cool.no.

Cool.no har innledet et samarbeid med DinPris, som også leverer den tekniske løsningen bak prisguiden. Butikker som ønsker å være med i sammenlikningen betaler en liten provisjon av salget som prisguiden genererer, og opererer dermed under «No cure, no pay».

– Vi tar sikte på å utkonkurrere Kelkoo innen ett år, sier Weiss-Andersen.

Cool.no lanserte i fjor en gratis telefonnummertjeneste, som ble kåret til ”bedre en Gule Sider på funksjonalitet” av flere medier. Den gang uttalte Weiss-Andersen at man på sikt ønsket å bli en bedre og mer fullverdig portal en Gule sider og Sol.no til sammen.

Dette er en prosess som tar noe tid, men vi er på god vei lover han.

Cool.no har blitt hovedleverandør av Bilnyheter og biltester på TV2 Nettavisen, som har gitt en god vekst i antall besøkende.

Til toppen