Værmann vant Rosing

Det mest påtakelige ved de tre nominerte til årets Rosing-pris var dette: Alle tre har laget unike nisjeprodukter som finner sine anvendelser i noen av menneskehetens bredeste markeder pr i dag. For hva er vel mer allmenngyldig enn vær, telefoni og Internett? Til slutt ble værprognosene utslagsgivende.

Årets rekorddeltakelse i konkurransen om Rosing-prisen for kreativ programvare var gledelig og vitner om at AS Norge fremdeles nærer et stort antall svært dyktige, markedsorienterte, innovative og modige entreprenører. Spennet blant de 39 søkerne var stort, og det var slett ingen selvfølge at Graef Computer, Metaphor Systems og Mitec skulle komme til finalen. Noe av årsaken til at de kom dit var nettopp dette som ble nevnt innledningsvis: Selskapene har laget produkter som juryen anser som nokså unike, selv på verdensbasis, men som likevel finner sin anvendelse innen markeder som simpelthen er uten grenser.

Så hvordan velger man en vinner blant tre deltakere som hver for seg har definert og utviklet produkter som løser åpenbare, men forunderlig nok uløste problemer ved drift av bedrifters hussentraler; som gjør det usedvanlig enkelt å <</FONT>a href=ros_gc.htm>utvikle intranett og Internett-løsninger som tar høyde for at dataene som skal publiseres ofte faktisk allerede er tastet inn; og som - til glede for store medieaktører som eksempelvis CNN og vårt hjemlige TV2 - sørger for å ta fatt i kryptiske værdata og konvertere dem til forståelige og TV-vennlige presentasjoner og animasjoner, også dette med et enormt marked blant de utallige TV-kanalene som menneskeheten forlyster seg med - vel hvordan gjør man det?

Årets Rosing-konkurranse var et usedvanlig jevnt løp. I siste instans valgte juryen å legge vekt på bredde, til tross for at noe av filosofien bak prisen alltid har vært nisjeorientering.

Vinneren ble Metaphor Systems AS, selskapet bak Metacast Ultra.

Juryen tror at værsystemet til dette selskapet samt det videre utviklingspotensialet har store muligheter i det internasjonale markedet. Juryen anser også selskapets forståelse for sine markeder og de krefter som driver utviklingen videre som svært troverdige. Metaphor Systems har som en "underdog" i et konkurranseutsatt, men noe "satt" marked, muligheten for å bli en viktig aktør i sin nisje i verdensmarkedet. Selskapets ledelse har også en unorsk, enkel og samtidig ekstremt ambisiøs grunnholdning, hvor det er vanskelig å finne noen spor av tradisjonell norsk nisseluebeskjedenhet.

Til toppen