Valebrokk varsler supert fjerdekvartal

Tross fall i 3. kvartal er TV2-sjef Kåre Valebrokk godt fornøyd med utviklingen i reklamemarkedet. Nå sikter han mot et knallresultat på 100 millioner kroner i fjerde kvartal.

Salgssjef Bjørn Gunnar Rossvoll i TV 2 sikter mot en fortsatt annonsevekst for TV-kanalen. TV ligger like bak avisene i annonsemarkedet og har nå en markedsandel på 36 prosent, ifølge tall fra MiO.

- Vi har gått fra rundt 34 prosent til 36 prosent av totalmarkedet og tror at TV som helhet på sikt vil bli en større kanal enn avisene, sier Rosvoll til digi.nos søsterpublikasjon Propaganda.

Også TV 2s økonomidirektør Øyvind Johannessen smiler over inntektene om dagen.

- Annonseinvesteringene har blitt skjøvet fra trykt presse og over på TV, derfor har TV 2 hatt en vekst på 10 millioner kroner i et fallende marked, sier han.

Nå sikter toppsjef Kåre Valebrokk mot et resultat på 100 millioner kroner i fjerde kvartal, mot en bunnlinje på 40 millioner kroner året før.

Under tirsdagens resultatfremlegging indikerte TV2-sjefen at fjerde kvartal igjen blir selskapets beste, hvilket betyr at det likevel ikke blir noe av nye reduksjoner i personalkostnadene, slik han tidligere har antydet.

- Det er helt utelukket å kutte på personalsiden. Vi styrer mot et driftsresultat i kanalen på 100 millioner kroner i fjerde kvartal. Hvis ikke mer, sa Valebrokk.

TV2-sjefens regnskap for tredje kvartal er likevel ikke hurra-lesning. Underskuddet før skatt endte på 5,3 millioner kroner. Driften viser resultater som er på linje med samme periode i fjor, mens reklameinntektene falt noe.

TV2 har lagt frem et driftsresultat på 11,6 millioner kroner i tredje kvartal, mot 11,2 millioner i samme periode i fjor. Det viser beregninger av TV-konsernets kvartalstall for tredje kvartal foretatt av digi.nos søsterpublikasjon iMarkedet (TV 2 er fortsatt et av få konsern som ikke rapporterer utførlige tall for hvert enkelt kvartal, men derimot opererer med pr.-tall.)

For årets ni første måneder økte driftsinntektene med 0,6 prosent, men hele økning fant sted i første halvår, og blir således misvisende. iMarkedets beregninger viser et inntektsfall i tredje kvartal på 2,2 prosent mot samme periode i fjor. TV2 har ikke kommet med reklameinntektstall for tredje kvartal individuelt, kun pr.-tall. De viser en økning på 10,3 millioner for årets ni første måneder til 919 millioner.

Omsetningen i tredje kvartal var på 319,4 millioner i år, og 326,8 millioner i tredje kvartal 2001.

Les mer om TV2-resultatet hos Propaganda:

Til toppen