Valgte ikke det mest behagelige alternativet

Kristin Skogen Lund fikk sjansen av Schibsted-ledelsen å få en ny lederjobb i trange tider. - Det ligger i min natur å søke utfordringer, sier hun.

Kristin Skogen Lund er vel en av Norges mest kjente tvillingmødre, ikke minst etter å ha vært med i en TV-serie om karrierekvinner/-mødre på TV 2.

13. januar neste år starter hun i ny jobb i Scanpix og overlater sjefstolen til konstituert SOL-/Eniro-direktør Hans Petter Terning.

- SOL gikk over i en ny fase sammenfallende med at jeg gikk ut i permisjon. Det ble et veiskille for meg: Enten kunne jeg fortsette et par år til eller finne på noe annet. Jeg valgte det siste, sier hun til digi.no.

- Jeg fortalte om mine tanker til konsernledelsen i Schibsted for et par måneder siden, og da dette med Scanpix åpnet seg, fikk jeg tilbud, sier hun videre og mener at endel av utfordringene i Nordens største billedbyrå minner mistenkelig om SOL i tidligere tider.

- Det er et selskap som nylig ble et stort konsern, med virksomheter i fire land (Skandinavia pluss Estland - red.anm.). Det er tre eiere, med ulike eierkonstellasjoner i alle landene. Det høres kanskje kjent ut, spør hun retorisk og mener det er viktig for henne å bli værende i en dynamisk mediebransje, selv om det betyr slitsomme arbeidsdager.

- Nei, det er vel ikke det mest behagelige alternativet jeg kunne velge, medgir hun.

Ved å velge Scanpix, er Skogen Lund delvis på vei ut av internettbransjen og over i den mer tradisjonelle mediesfæren (selv om mye av distribusjonsvirksomheten til Scanpix avhenger av nettet).

Hun mener at Internett har etablert seg som en solid mediekanal, men tror bransjen fortsatt har et stykke igjen før de er ferdig med de økonomiske utfordringene.

- Det er vel fair å si at annonsemarkedet ikke har vokst så fort som man trodde på web. Det blir viktig for mange å diversifisere inntektene, slik at reklamen ikke er eneste inntektskilde. Man er veldig sårbar når inntektene er konjunkturavhengige, mener hun og tror at gamle SOL er inne på et riktig spor:

- Eniros katalogtjenester skaper stabile og forutsigbare inntekter. Nå vil jeg ikke påstå at denne modellen er løsningen for alle internettselskap, men jeg tror nok de fleste nettselskap bør unngå 100 prosent avhengighet av reklameinntekter, mener hun.

Les om skiftet her:

Til toppen