Vanskelig @ i vis@visen

Dårlig merkekjennskap som ikke avspeilet hva tjenesten kunne tilby, kombinert med kundefrustrasjon over krøllalfa'en i navnet vis@visen har ført til navnebytte på annonsesamarbeidet. Nå heter tjenesten FINN.

Slik ser den nye FINN-logoen ut.

Fra og med i dag (torsdag) skifter vis@visen navn til FINN. Nå skal merkevaren styrkes, og det nye navnet regnes som lettere gjenkjennelig. Så nå skal konkurrenter møtes med ny styrke.

Annonsekategoriene heter nå FINNbil, FINNbåt, FINNstilling, FINNeiendom, FINNnæringseiendom og FINNStort og smått. "Automatisk søk" har skiftet navn til "FINN søker for deg".

Vis@visen ble etablert høsten 1997, og er et samarbeid mellom Aftenposten, Adresseavisen, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen om rubrikkannonsering på Internett.

- Vis@visen hadde et problem med kjennskap, det var en av grunnene til at vi skiftet navn. Vi ønsket et navn som gjenspeilet mer hva tjenesten tilbyr og som reflekterer dette. Markedsundersøkelser viste at vi ikke var så kjent som vi ønsket, samtidig som de som visste hvem vi var, var fornøyd, sier Ketil Petterson som arbeider med forretningsutvikling i Stavanger Aftenblad.

Selve navnet vis@visen med @ i midten, har forvirret brukere.

- Brukere har slitt med krøllalfa'en. De vet ikke helt hva det er, hvor den finnes på tastaturet eller hva den brukes til. FINN er et navn som er lett å huske og å uttale i tillegg til at det gir assosiasjoner til det vi faktisk driver med - leting i annonser, sier Petterson til digi.no.

- Har det vært penger å tjene på vis@visen?

- Jeg kan bare snakke for Stavanger Aftenblad. vis@visen representerer i dag hovedinntekten vår på Internett, og det er bra vekst på inntektene. Likevel er det et godt stykke igjen til positive tall, det kan jeg ikke legge skjul på, sier Petterson.

Nettstedet har fått ny design i nye farger, som Avenir sammen med reklamebyrået Dinamo står bak.

Til toppen