Vanskelig og dyrt å sikre seg mot domenepirater

Det utkjempes harde slag og forhandles med høye summer om domenenavn for tiden. Microsof.com og BarbiesPlayPen.com måtte stenge, men domenepiratene er fremdeles på hugget, og det koster flesk å sikre seg ordentlig.

Så hva skjer om man ikke sikrer seg "ordentlig"?

Et eksempel finnes på prozac.dk. Det er ikke usannsynlig at medisinprodusenten Lilly, som står bak lykkepillen Prozac, angrer på at de ikke registrerte domenenavnet i Danmark.

For på prozac.dk er det publisert en artikkel, "Doping Kids", som blant annet forteller om en ung gutt som drepte foreldrene sine og to venner mens han brukte Prozac.

Samtidig planlegger ølprodusenten Carlsberg et søksmål mot en kinesisk mann som eier rettighetene til Carlsberg-navnet på nettet i Kina, skriver Computerworld Danmark. Mannen regner med å tjene gode penger på salg av rettighetene.

Men Carlsberg har grunn til å tro at de vil få medhold i retten. Nylig har FN-rådet World Intellectual Property Organisation (WIPO) fattet vedtak om å stenge nettsteder som microsof.com, pornosidene barbiesplaypen.com og forskjellige Reuters-liknende domenenavn som Ruters og Reuers.com.

Disse vedtakene er basert på klager fra henholdsvis Microsoft, Barbie-produsenten Mattel og nyhetsbyrået Reuters. Både Barbie-navnet og Ruters.com etc. førte til pornografiske nettsteder.

WIPO stengte disse med begrunnelsen at eierne av nettstedene forsøkte å tjene på assosiasjonen med de kjente merkene Barbie og Reuters, og ikke hadde legitim interesse i domenenavnene.

Når et selskap vil sikre domenet sitt internasjonalt, må det først bestemme seg for hvilke land det vil registrere domenenavn i, forteller Arne Byberg i Andersen Legal ANS til digi.no.

Dette fordi av de rundt 200 landene som tilbyr domeneregistrering, stiller over halvparten spesielle krav eller begrensinger. I Norge må du ha et organisasjonsnummer, andre steder kan det være krav om en lokal bankkonto, oppretting av selskapet nasjonalt osv.

Andersen Legal tilbyr i samarbeid med Network Solutions hjelp til internasjonal domene- og varemerkeregistrering.

Prislappen kommer helt an på hvilke land selskapet vil sikre seg i, forteller Byberg.

- Registrering i ti land kan koste 20.000 kroner, eller det kan koste 200.000. Dersom et selskap vil sikre seg i mange land der registreringen er knyttet til mange eller vanskelige rettslige problemer, utelukker han ikke at det kan bli "veldig dyrt" - opptil flere hundre tusen kroner.

Til toppen