FORBRUKERTEKNOLOGI

Vant vinnerloddet 123.no på loddtrekning

Heldige gründere satser på portal og gratis epost i samarbeid med Google GMail.

8. okt. 2007 - 13:17

I sommer ble det åpnet opp for registrering av domenenavn som bare inneholdt tall. Tidligere var det slik at ethvert domene måtte ha minst en bokstav.

Det utløste et skrev av søknader, og det var mange om beinet.

- Det var soleklart flest som ville ha 123.no, over dobbelt så mange som noen av de andre, sier Bjørn Furnes til digi.no.

Disse navnene fikk flest søkere:

  • 123.no: 401 søkere
  • 666.no: 189 søkere
  • 24.no: 144 søkere
  • 911.no: 128 søkere
  • 1881.no: 124 søkere
  • 1880.no: 110 søkere
  • 10.no: 109 søkere
  • 247.no: 108 søkere
  • 007.no: 105 søkere
  • 100.no: 97 søkere

Furnes og to andre kamerater, William Sandum og Christian kvisgaard Gløersen vant loddtrekningen, og nå håper de på å gjøre domenet til en gullgruve en gang i fremtiden.

- Det var soleklart flest som ville ha 123.no - Per i dag drives det på hobby-basis, men vi ønsker å utvikle det så vi om noen år kan leve av det, sier Furnes.

Han forteller at de i forbindelse med tildelingen registrerte aksjeselskapet 123.no Online AS, men at de alle tre vil fortsette i full jobb ved siden av i tiden fremover.

Foreløpig har de nøyd seg med å lage en portal, og å tilby epost-adresser som slutter på 123.no gratis til alle som vil ha. Tjenesten leverer de i samarbeid med Google, og det er i praksis en GMail-konto det er snakk om.

123.no satser på å tjene penger på epost-tjenesten gjennom å selge reklameplass i et ukentlig nyhetsbrev, og det gjør de helt klart overfor de som vil registrere en 123.no-adresse:

Alle som får gratis e-postkonto på 123.no vil motta vårt nyhetsbrev en gang hver uke. Brukeren er klar over at han/hun vil motta et nyhetsbrev fra 123.no hver uke, og at dette ikke er å regne som spam (søppelpost).

Gründerne har ikke helt bestemt seg ennå for hvilken vei de vil gå med domenet, men de vurderer rubrikkmarkedet og de ser at det ligger et stort potensiale i mobilmarkedet.

- 123 er innarbeidet i dagligtalen, og vi ser i retning av mobilmarkedet, sier Furnes til digi.no.

Han trekker frem den økte bruken av internett over mobilen, og at de fleste mobiltelefoner fortsatt kommer uten et fullverdig tastatur. Da er det veldig kjekt å ha et domene og en epost-adresse som kan skrives på mobilens numeriske tastatur.

Ifølge Furnes er det mange som av ren nysgjerrighet skriver inn domenenavnet bare for å se hva som er der, og det har allerede gitt en viss mengde trafikk.

- Foreløpig har vi cirka 1.000 treff om dagen, sier Furnes til digi.no.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.