Varemerke = retten til domenenavn?

"Vi eier alt som har med "Canadian" å gjøre, inkludert alle domenenavn", sa Molson Breweries. "Jepp", sa ICANN. "Glem det", sa canadisk rett.

Domenekonflikter har det vært nok av på Internett, og få andre ting kan sette sinnene såpass i kok som dem. Store selskaper sender trusselbrev til opportunistiske domene-luringer, og i mange tilfeller har domenepolitikken til Internet Corporation for Assigned Names and Numbers blitt brukt til å presse kritikere av nettet, som i de mye publiserte sånn-og-sånn-firma-sucks.com-sakene.

Sist uke banket en kanadisk dommer klubba i bordet og leverte en ganske så revolusjonerende dom, skal vi tro jus-professor Michael Geist ved Ottawa Law School i Canada.

I sin siste spalte for Globe and Mail skriver han om en dom som slår fast at et stort firma ikke automatisk skal ha rettighetene til ethvert domenenavn som inneholder ord de har varemerkebeskyttet i andre sammenhenger.

Det konkrete eksempelet dreier seg om domenet Canadian.biz, som Molson Breweries ville ha. Domenet var registrert av en Douglas Black, en jus-student som ville starte en nettsjappe der, men Molson banket gjennom sine krav via en dommer i USA. Saken kunne endt der, som den har gjort i svært mange tilfeller før, men Black fikk saken opp for en domstol i hjemlandet, som avskrev Molsons krav til Canadian.biz.

Geist argumenterer med at varemerkelovgivningen er strukket til det ekstreme i mange slike saker tidligere, og at domener som airport.biz, ottawa.biz, huge.biz, paint.biz og mange andre generisk-lydende domener aldri burde vært overført til selskapene som krevde det.

Geist mener tidligere praksis i slike domenesaker har dratt varemerkelovgivningen langt utover det den opprinnelig var ment å gjøre, og mener dommen slik sett er revolusjonerende for rettighetene til den som ønsker å registrere et domene som på en eller annen fjern måte kan assosieres med et varemerke.

Les Geists spalte hos Globe and Mail.

Til toppen