Andrew Mason har ikke innfridd. Bildet er fra et videoopptak nylig der han lovet å sørge for at Groupon ble verdens raskest voksende selskap. (Bilde: Newsmarket)

Vedvarende bakrus for Groupon

Nettyndling Andrew Mason gjør opp første kvartal etter børsintro med uventet tap.

Da nettkupongselskapet Groupon debuterte på Nasdaq-børsen i november i fjor, lovet toppsjef Andrew Mason vedvarende rask vekst, overskudd og kursoppgang.

Siden har det vært skuff på skuff etter den største nettbørsnoteringen siden Google i 2004.

Allerede 23. november falt aksjen godt under noteringskursen.

    Les også:

I går publiserte Groupon sine regnskapstall for sitt første kvartal som børsnotert selskap. Analytikerne ble positivt overrasket over omsetningen. Den havnet på 506 millioner dollar, mens de hadde ventet 475 millioner. Der de hadde ventet et overskudd på 60 millioner dollar, kvitterte derimot Groupon med et tap på 43 millioner.

Finansdirektør Jason Child forklarer underskuddet med investeringer knyttet til den internasjonale driften, nærmere bestemt skattebyrde ved etablering i Sveits.

Investorene lot seg ikke imponere. Kursen falt 15 prosent.

I fjerde kvartal i 2010 var Groupons driftsinntekter 172 millioner dollar. De 506 millionene i årets kvartal utgjør nesten en tredobling. Veksten er med andre ord svært kraftig, for å si det mildt.

Tallene viser også at Groupon har opplevd langt kraftigere vekst internasjonalt enn i Nord-Amerika. For et år siden sto Nord-Amerika for 51 prosent av omsetningen. Nå er andelen nede i 37 prosent. Omsetningsveksten utenfor Nord-Amerika er 279 prosent, ikke langt fra en firedobling.

For inneværende kvartal sier Groupon at de venter en omsetningsvekst på mellom 73 prosent og 86 prosent fra første kvartal i fjor, det vil si mellom 510 millioner dollar og 550 millioner. Det ventes et positivt resultat mellom 15 millioner dollar og 35 millioner, mot et tap på 117 millioner for et år siden.

Til toppen