(Bilde: Lenovo)

Vedvarende kraftig vekst i Lenovo

Den kinesiske pc-leverandøren overgår konkurrentene for femte kvartal på rad.

Lenovo har i dag publisert sitt regnskap for tredje kvartal, det vil si de tre månedene fram til 31. desember 2010.

Selskapet framholder at de for femte kvartal på rad vokser rasker enn noen av de andre store globale pc-leverandørene, og at de for sjuende kvartal på rad vokser raskere enn det globale pc-markedet.

Sammenliknet med samme kvartal i forrige regnskapsår, øker omsetningen med 22 prosent til 5,81 milliarder dollar. Driftsresultatet øker med 28 prosent til 127 millioner dollar. Nettoresultat etter skatt øker med 25 prosent til 100 millioner dollar. Volumet økte med 20,6 prosent, mens det globale markedet, målt i volum, økte med 3,4 prosent.

Lenovo følger en strategi kalt «Protect and Attack», som går ut på å forsvare hjemmemarkedet mens de fokuserer på utvalgte deler av det globale markedet, først og fremst India, Latin-Amerika og Russland.

I Kina opplever Lenovo en vekstrate på 32 prosent, i India 62 prosent og i Latin-Amerika 31 prosent, målt i volum.

Tallene for desemberkvartalet viser at Lenovo også vokser kraftig i modne markeder som Vest-Europa og Nord-Amerika. Omsetningen i disse markedene er 2 milliarder dollar, en økning på 22 prosent. Framgangen gjelder først og fremst Think-produkter til bedriftsmarkedet.

Omsetningen av bærbare tallfestes til 3,4 milliarder dollar, mens stasjonære pc-er hentet inn 2,0 milliarder dollar. Sammenliknet med konkurrentene står Lenovo i en særstilling siden deres salg av stasjonære øker mer enn av bærbare, henholdsvis 18 prosent og 15 prosent.

Lenovos inntreden på markedet for mobiltelefoner beskrives som en suksess, med en omsetning på 218 millioner dollar og en vekst på 52 prosent.

Lenovo har tradisjonelt vært lite til stede i Japan. I slutten av januar ble dette problemet løst gjennom en avtale med NEC, som åpner for at Lenovo kan overtal hele NECs pc-satsing.

Til toppen