Vekst for smartkort til digital TV

Norske Conax er utviklet av Telenor og opplever nå et nasjonalt gjennombrudd.

Det Telenor-eide selskapet spiser markedsandeler fra mediemogulen Rupert Murdoch, skriver Aftenposten.

Conax utvikler smartkort som sikrer tilgang til digitale TV-programmer. Med Conax har Telenor dermed fått nok en melkeku. Smartkortselskapet omsatte i fjor for 157 millioner kroner mot 135 millioner i 2002. Resultatet før skatt endte på 30 millioner kroner.

Nå spiser Conax seg inn på det internasjonale markedet og er ifølge Conax selv det mest fremgangsrike selskapet i forhold til utfordrerne Kudelski og Murdoch. Conax, som er eid av Telenor Broadcast og Telenor Venture, er i dag størst i Norden med solide avtaler med Canal Digital og svenske Com Hem.

Også i India og Pakistan er Conax markedsleder, foruten Tyskland, Italia, Singapore og Brasil. Antall kunder har økt fra 2,5 millioner til over 20 millioner husstander.

Med utbygging av det det digitale bakkenettet åpner det seg nye muligheter for Conax i leveranse av kort og programvare som sikrer systemene for at ikke uvedkommende skal kunne trenge seg inn hos kundene og dermed videreformidle TV-signaler gratis.

Conax opplever inntil 10.000 daglige innbruddsforsøk.

Til toppen