Vekst i svensk nettannonsering

Annonser på nett forventes å øke kraftig i løpet av året i nabolandet Sverige, som fremdeles ligger godt foran det norske markedet.

Det er Institutet för Reklam- og mediastatistik (IRM) som har utarbeidet prognosen for det svenske annonsemarkedet på Internett, skriver Dagens Industri. I fjor representerte annonsering på nett 61 millioner kroner, mens prognosene for 1998 er på hele 165 millioner kroner.

Norske estimater for inneværende år har vært relativt nøkterne og variert fra 80 til 100 millioner kroner. Fjorårets marked endte på rundt 40 millioner kroner, får digi.no opplyst fra flere hold.

Det amerikanske markedet kan sies å ha kommet iallfall ett skritt lengre enn både det norske og svenske annonsemarkedet på nett. I 1997 nådde annonseomsetningen på nett 909 millioner dollar, en økning på hele 240 prosent i forhold til 1996, skriver Dagens Industri.

Til toppen